Адмінресурс у перший місяць виборів мера Харкова-2021 | Аналітичний центр «Обсерваторія демократії»

Адмінресурс у перший місяць виборів мера Харкова-2021

11 вересня у Харкові офіційно розпочався процес позачергових виборів міського голови. Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» здійснив моніторинг застосування адміністративного ресурсу в перший місяць виборчого процесу – використання комунальних закладів, коштів міського бюджету та місцевих медіа в агітаційних цілях.

Адмінресурс на виборах означає, що кандидати, які мають керівні посади в органах місцевої або державної влади, використовують посадові повноваження, будь-які матеріальні та нематеріальні посадові ресурси у саморекламі та передвиборній агітації.

З 13-ти зареєстрованих кандидатів на виборах мера Харкова один вже подав заяву до виборчої комісії про відмову балотуватися. Серед 12-ти кандидатів, які залишаються, діючим посадовцем є лише один: секретар Харківської міськради (фракція «Блок Кернеса-Успішний Харків!»), виконуючий обов’язків Харківського міського голови Ігор Терехов.

Ознаки використання адмінресурсу Ігорем Тереховим є, і вони багаточисельні.

Медійний адмінресурс

Найбільшу увагу привертає використання у виборчих інтересах Терехова медійного адмінресурсу: офіційного сайту Харківської міської ради, міського голови, виконавчого комітету, а також – комунального ЗМІ «Харьковские известия» (обидва фінансуються з міського бюджету).

На сайті Харківської міськради у повідомленнях зі стрічки новин  велика кількість матеріалів виходить саме про Терехова, і усі – в позитивному ключі презентують його діяльність. А діяльності інших посадовців та департаментів міськради приділяється значно менше уваги. Так, за тиждень з 27 вересня – по 3 жовтня всього було опубліковано 78 новинних повідомлень, у 27-ми  з яких позитивно згадується Терехов: більшість з них містять його прізвище у заголовку, а в інших – його заяви, «патронат» та відвідування  різноманітних заходів, організованих міськрадою.

Окрім того, публікувалися матеріали, які не стосуються його посадової діяльності, а висвітлюють дії Терехова в якості кандидата і містять дочасну агітацію. 25 вересня оприлюднено повідомлення «Блок Кернеса» одноголосно підтримав кандидатуру Ігоря Терехова на виборах мера», змістом якого є подія висування Терехова кандидатом на партконференції. Окрім того, що у тексті озвучуються передвиборні плани Терехова, також присутні агітаційні фрази: «750 делегатів і відомих харків’ян…підтримують нинішнього керівника міста», «згідно з опитуваннями всеукраїнської соціологічної групи «Рейтинг», Ігор Терехов є фаворитом серед харківських виборців на виборах мера», «60% харків’ян висловили підтримку міській владі».  На фото присутня символіка партії, від якої висунуто кандидата, а гіперпосилань на результати опитування «Рейтингу» не наводиться.

28 вересня опублікована новина «Ігор Терехов подав документи до міської виборчої комісії». Тут знову, з посиланням на соцопитування «Рейтингу», підкреслюється, що «майже 60% харків’ян підтримують дії міської влади щодо розвитку міста». А Терехов повідомляє, що «я йду перемагати», «Харків … увійде в топ-100 кращих міст світу», «найближчим часом буде представлена ​​Стратегія розвитку Харкова». Також зазначається, що «найважливішими напрямами його роботи будуть розвиток інфраструктури та залучення інвестицій у харківську економіку».

Джерело зображень: Офіційний сайт Харківської міської ради, міського голови, виконавчого комітету.

Комунальний ЗМІ «Харьковские известия» публікував схожий контент – з позитивним висвітленням діяльності Терехова і наданням переваги цьому кандидату перед іншими. Про інших матеріалів або не виходило зовсім, або вони були негативно-оціночні чи маніпулятивні.

Під рубрикою «Выборы 2021» на сайті цього ЗМІ з початку виборчого процесу – до 5 жовтня опубліковано 9 статей, які містять позитивно-оціночні судження про Терехова та його виборчі перспективи. 13 статей – негативно спрямовані щодо інших політиків: 9 – проти кандидата Михайла Добкіна, і 4 – проти народного депутата Юлії Світличної (хоча вона не балотується і не озвучувала такого наміру).

У 6-ти статтях з тих, що «на підтримку» Терехова, присутні явні ознаки агітації за цього кандидата. Це – матеріали від 25 вересня та 27 вересня (обидва – про висування Терехова на партконференції), від 28 вересня,  ще одна публікація від 28-го (з посиланням на відео з YouTube-каналу цього ЗМІ), від 29 вересня та 30 вересня. Для впливу на виборців застосовувались методи «посилання на авторитет» (в особі столичних політологів), тенденційна інтерпретація даних соціологічних опитувань, дискредитація інших потенційних кандидатів.

Джерело зображень: Сайт «Харьковские известия».

На YouTube-каналі «Харьковские известия» розміщені схожі за змістом відео-ролики. А від однойменної Fasebook-сторінки шляхом таргетованої реклами поширювалися пости з посиланнями на відповідні статті сайту цього ЗМІ та відео з YouTube.

Бюджетний адмінресурс 

Одним з передвиборних кейсів Терехова стала обіцянка не підвищувати тарифи на комунальні послуги у Харкові. Повідомлень такого змісту на сайті міськради з початку виборчого процесу оприлюднено 3: 22 вересня, 28 вересня та 29 вересня. Причому, лише у другому повідомленні йдеться про спільні зусилля місцевої та центральної влади щодо тарифів. А у дописах від 22 та 29 вересня про центральну владу не згадується: озвучені тут заяви Терехова виглядають так, ніби це – виключно його ініціатива. Про те, що на «стримування» тарифів будуть витрачені бюджетні кошти, не згадується.

Подібні заяви містять ознаки використання «бюджетного адмінресурсу»: коли від імені високопосадовця роздаються обіцянки вагомої соціальної значущості (не підвищувати тарифи, збільшити соціальні виплати, реалізувати інфраструктурний проект, провести ремонти). Реалізовуватись вони будуть за кошти місцевого або державного бюджету, але цей факт в обіцянках замовчується.

Так само, до бюджетного адмінресурсу належить участь посадовців-кандидатів у церемоніях відкриття об’єктів комунальної власності, відремонтованих або побудованих за бюджетний кошт.

На сайті міськради з початку виборчого процесу опубліковано 10 повідомлень про участь Терехова у подібних церемоніях. 6 з них – про відкриття нових локацій для відпочинку та спорту (повідомлення від 14 вересня, ще одне – від 14-го, 21 вересня, 1 жовтня, 3 жовтня, ще одне від 3 жовтня), і 4 – про відкриття відремонтованих шкільних стадіонів (від 14 вересня, 17 вересня, 23 вересня, 1 жовтня). У текстах цих повідомлень про витрати з міського бюджету та обсяги фінансування не згадується. Натомість, присутні абстрактні фрази від імені Терехова: «ми відкрили», «ми відремонтували», «на прохання місцевих жителів» тощо. Окрім того, на відкриттях шкільних стадіонів Терехов вручав учням «подарунки» – спортивні м’ячі.

Джерело зображень: Офіційний сайт Харківської міської ради, міського голови, виконавчого комітету.

До бюджетної форми адмінресурсу відноситься надання виборцям «безкоштовних» послуг та товарів, на які витрачено бюджетні кошти. Такою послугою у передвиборній кампанії Ігоря Терехова стали запрошення до відвідування реконструйованого міського зоопарку. Вони видаються харків’янам «безкоштовно» на зустрічах Терехова з виборцями. Терехов спочатку питає присутніх, хто хоче отримати запрошення на безкоштовне відвідування, а в кінці зустрічі їх видають бажаючим. Про фінансування з міського бюджету не повідомляють.

Резюме

Використання адмінресурсу у виборчому процесі є недемократичною практикою, адже порушує принцип рівних можливостей для кандидатів.

В деяких випадках адмінресурс є незаконним. У процесі виборів міського голови Харкова це – використання офіційного сайту міськради та комунального ЗМІ «Харьковские известия» у виборчих інтересах кандидата Ігоря Терехова.

В даних випадках порушується декілька норм Виборчого кодексу України. Зокрема, п.2 ч.1 ст.57  (забороняє органам місцевого самоврядування брати участь в агітації) та ч.12 ст.57 (заборона кандидатам-посадовцям використовувати для передвиборної агітації або дій, пов’язаних з нею, об’єкти та ресурси за місцем роботи). Також порушується ч.3 та ч.6 ст.51, згідно яких, офіційні повідомлення про кандидата-посадовця мають містити лише інформацію про виконання ним службових обов’язків і «не повинні містити коментарів агітаційного характеру, а також відео-, аудіо-записів, кіно-зйомок, фото-ілюстрацій про дії зазначених осіб як кандидатів».

Окрім того, згідно ч.4 ст.54 Виборчого кодексу, якщо ЗМІ  (засновником (власником) якого не є партія-суб’єкт виборчого процесу) надає друковану площу для агітаційних матеріалів одному кандидату, то має надавати й іншим, на рівних умовах. Оприлюднення таких матеріалів поза законодавчо встановленими строками агітації забороняється (ч.3 ст.52). Фінансуватися вони повинні з виборчого фонду кандидатів на посаду міського голови (ч.4 ст.51).

Аналітичний центр «Обсерваторія демократії». 

Матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Democratic Elections in Eastern Ukraine», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED).  Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».