Шкільний освітній процес Харківщини в умовах війни | Аналітичний центр «Обсерваторія демократії»

Шкільний освітній процес Харківщини в умовах війни

Харківський регіон – один із найбільш складних у плані відновлення й завершення освітнього процесу в цьому навчальному році. Причини не лише в колосальних руйнуваннях освітньої інфраструктури, виїзді значної частини жителів області в інші регіони та країни, але і в тому, що в громадах області суттєво відрізняється поточна ситуація. Це унеможливлює вироблення і застосування єдиного порядку організації і завершення навчання в школах, повну уніфікацію правил і процедур вступу випускників до закладів вищої освіти, вимагає локального вирішення низки проблем. Однак, попри вкрай складну ситуацію, школи Харківщини відновили й продовжують освітній процес.

Як продовжується освітній процес в умовах війни, які новації впроваджуються та як департаменти, управління та відділи освіти інформують про них учасників освітнього процесу, які питання потребують локального вирішення – у дослідженні Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».

В яких умовах відновився освітній процес у школах області

До початку повномасштабного російського військового вторгнення у Харківській області працювали 715 закладів загальної середньої освіти, а в обласному центрі – 220 закладів різних форм власності. За час війни шкільна інфраструктура Харківщини значною мірою зруйнована. За масштабами руйнувань Харківська область посідає третє трагічне місце після Донецької та Луганської. Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України опублікувало інфографіку пошкоджень у Харківській області.

Як видно з інфографіки, найбільше зруйнована і пошкоджена саме освітня інфраструктура. Звісно, ця статистика не повна, оскільки відсутня інформація із тимчасово окупованих територій, а на територіях, де відбуваються активні бойові дії та тривають постійні обстріли кількість руйнувань і пошкоджень постійно збільшується.

Також за неповними даними, у Харкові пошкоджено 83 школи, 8 позашкільних закладів освіти. Більше третини закладів освіти (35 %) зазнали великих обсягів руйнувань. Один із найбільш постраждалих районів міста – Салтівка, у якому будівлі шкіл виглядають так:

Джерело: Сайт «Kharkiv Today».

Попри постійні обстріли і значні руйнування, величезну кількість жителів області, що вже виїхали і змушені виїздити зараз, з початку квітня багато закладів освіти відновили роботу. За інформацією Харківської обласної військової адміністрації, з 1 квітня 288 закладів загальної середньої освіти відновили освітній процес і проводять дистанційне навчання. Однак, більшість шкіл не працюють, оскільки з 56-ти територіальних громад області 22 перебувають під тимчасовою окупацією.

Ситуація в громадах різна. На деяких територіях тривають активні бойові дії. Найгарячішою точкою області залишається місто Ізюм та Ізюмський район, а це 10 шкіл міста та 15 шкіл району. Через загрозу авіаударів та обстрілів евакуйовані жителі міста Барвінкове, проведено термінову евакуацію з міста Лозової. Зараз там розгортаються активні бойові дії, а в цій зоні яких знаходяться ще більше 50 шкіл.

В інших громадах діють різні окупаційні режими. Території Вовчанського і Великобурлуцького районів окупанти використовують як транзитну зону, міста Куп’янськ – як логістичний центр. Вони не встановлюють традиційний окупаційний режим і не формують окупаційну адміністрацію через відсутність стратегічної потреби у цих територіях. Згідно з доступною інформацією, там є лише блок-пости і місця розміщення окупантів. Однак ситуація в цих районах має всі ознаки гуманітарної катастрофи, в тому числі, відсутність світла і зв’язку. В цій зоні знаходяться 32 школи Вовчанського району, 19 – Великобурлуцького, 28 – Куп’янського (включно зі школами районних центрів).

Загалом у 122-х школах, що розташовані у місцях активних бойових дій та на тимчасово окупованих територіях, освітній процес не відновлений. Немає можливості поки повернутися до навчання і в школах на нещодавно звільнених від окупації територіях. Адже інфраструктура зруйнована/суттєво пошкоджена, продовжуються інтенсивні обстріли, окупанти намагаються здійснювати контратаки для повернення звільнених населених пунктів, тому в деяких громадах проводиться евакуація жителів. Ще у 305-х закладах, які перебувають у «сірій зоні», навчальний процес залишається призупиненим.

З 11 квітня відновлений освітній процес у школах Харкова. Заняття проходять лише у дистанційній формі. Уроки проводяться за розкладом, як у синхронному, так і в асинхронному форматі. Звісно, допускається гнучкий характер розкладу. Асинхронний формат передбачає суттєву індивідуалізацію освітнього процесу у разі відсутності можливості в учнів виходити на заняття згідно з розкладом. Минулий місяць такого навчання продемонстрував, що майже половина учнів мають змогу навчатися у синхронному форматі і досить постійно виходять на заняття онлайн. Вчителі приблизно 50/50, залежно від складності для засвоєння, розподіляють навчальний матеріал для роботи у синхронному та асинхронному форматах.

Про що інформують департаменти, управління та відділи освіти

На офіційному сайті Департаменту науки і освіти ХОВА (ХОДА) із 23 лютого 2022 року інформація не оновлювалась, в тому числі, й у розділі новин. Навіть повідомлення про відновлення освітнього процесу у школах області було розміщене лише на сайті Харківської обласної військової адміністрації, й не продубльоване на сайті Департаменту. Хоча в ньому зазначалось, що про це повідомляє Департамент науки і освіти. Сайт Департаменту освіти Харківської міської ради постійно інформує учасників освітнього процесу про заходи для освітян та здобувачів освіти, про нові платформи, добірки матеріалів та мобільні застосунки для навчання. Є посилання на ресурси для психологічної підтримки дітей і дорослих. Також Департамент інформує про рішення МОН України, що стосуються організації освітнього процесу, з посиланнями на листи, накази та інші міністерські документи. Учасники освітнього процесу тут можуть знайти актуальну інформацію про освітні новації воєнного часу, зокрема, щодо особливостей і завдань з математики та української мови, що включені до національного мульти-предметного тесту.

29 квітня на сайті Департаменту розміщено повідомлення про проведену 28 квітня нараду з питань організації завершення навчального року за участю Ігоря Терехова. Однак, у повідомленні поверхнево висвітлені лише загальні питання, що стосуються регламенту освітнього процесу, особливостей і процедури цьогорічного ЗНО та отримання документів про освіту. Також сайт інформує про процедуру електронної реєстрації  для вступу дітей у перший клас на наступний навчальний рік.

Отже, Департамент освіти Харківської міської ради надає певну інформацію учасникам освітнього процесу. Проте в структурі цієї інформації переважають посилання на актуальні освітні ресурси, на документи МОН України. Водночас, відсутні пояснення, як саме будуть застосовуватись рекомендації МОН у Харкові, які рішення прийняті для закладів освіти міста тощо.

У ситуації фактичного «анабіозу» обласного Департаменту науки і освіти, управління та  відділи освіти в громадах, територія яких підконтрольна українській владі, все ж надають певну інформацію учасникам освітнього процесу. Відділ освіти Височанської селищної ради ознайомлює із документами МОН України щодо організації та завершення освітнього процесу у поточному навчальному році. Надає актуальну інформацію про реєстрацію, підготовку до загальнонаціонального мультипредметного тесту. Пояснює процедури отримання документів про освіту та дублікатів документів. Інформує про онлайн-заходи для освітян, учнів та батьків. Відділ освіти Богодухівської міської ради надавав декілька інформаційних повідомлень для майбутніх абітурієнтів та для керівників закладів освіти, проте після 31 березня нові повідомлення не розміщувались. Відділ освіти Зміївської міської ради розмістив окремі повідомлення, однак вони не містять актуальної інформації для учасників освітнього процесу. Зокрема, у повідомленні про нараду керівників ЗЗСО і про питання, які розглядалися немає жодних пояснень про результати їх розгляду і прийняті рішення. Наталинська сільська рада (не має відділу освіти, інформація розміщується на сайті громади) запросила учнів з числа внутрішньо-переміщених осіб долучитися до навчання, повідомила про надання гуманітарної допомоги для дітей, надала інформацію про заходи для освітян. Однак актуальна інформація щодо організації освітнього процесу на сайті відсутня. Єдина інформація відділу освіти виконавчого комітету Первомайської міської ради про освітній процес у громаді в умовах війни. представлена у вигляді короткого відео-сюжету, записаного на ТРК «Надія» 1 березня. Також є повідомлення про атестацію педагогічних працівників. З 5-го квітня інформація на сайті не доповнювалась. Відділ освіти, молоді та спорту Печенізької селищної ради 15 березня проінформував про призупинення освітнього процесу і представив до уваги адміністрацій закладів загальної середньої освіти, громади, батьків та учнів інфографіку, без будь-яких пояснень її змісту і сенсу. Відділ освіти, культури, молоді та спорту Пісочинської селищної ради надав загальну інформацію про національний мультипредметний тест, розмістив посилання на окремі онлайн-ресурси для учнів, а також, повідомив про завершення навчального року у школах області 10 червня. Відділ освіти Красноградської міської ради за час війни розмістив лише 2 повідомлення від 14 березня, що мають мінімальну інформаційну складову. Йдеться про здійснення освітнього процесу з 14-го березня у дистанційній формі згідно з листом МОН України  №1/3371-22 від 06 березня 2022 р. «Про організацію освітнього процесу» та про Всеукраїнський розклад-платформу для організації дистанційного навчання для всіх учнів з 1 по 11 клас. Сайт управління освіти, молоді та спорту Лозівської міської ради проінформував про єдиний Всеукраїнський онлайн-розклад  для організації дистанційного навчання школярів в умовах війни, розроблений МОН України, та про можливість перегляду трансляцій теле-уроків на платформах і телеканалах. Крім того, жінок та дівчат привітали із 8 березня, а ученицю місцевого ліцею та вчительку української мови – із перемогою у Всеукраїнському літературно-мистецькому конкурсі. Відділ освіти Люботинської міської ради надав інформацію про юридичні питання, зокрема, щодо відпустки педагогів у період війни, а також, про створення освітніх ресурсів для вчителів і учнів, про  рішення МОН України з посиланнями на відповідні документи. Відділ освіти, культури, молоді та спорту Старовірівської сільської ради інформує про освітні ресурси, про особливості ЗНО та вимоги до вступників 2022 року, про набір учнів до перших класів на наступний навчальний рік.

Водночас, у деяких громадах, території яких не окуповані й не опинилися в зоні активних бойових дій, місцеві органи управління освітою не надають жодної інформації учасникам освітнього процесу. Це –  Відділ освіти Валківської міської ради (не розміщував жодних інформаційних повідомлень після 1 лютого); Відділ освіти, культури, молоді та спорту Зачепилівської районної державної адміністрації; Відділ освіти, молоді та спорту Зачепилівської селищної ради; Відділ освіти, молоді та спорту Кегичівської селищної ради (сайт не працює); Відділ освіти, молоді та спорту Коломацької селищної ради (сайт не працює); Відділ освіти Мереф’янської міської ради; Відділ освіти, молоді та спорту Первомайської районної державної адміністрації (сайт недоступний); Відділ освіти, культури, молоді та спорту Сахновщинської селищної ради; Відділ освіти Краснокутської селищної ради.

Оскільки значна частина території області перебуває не лише під тимчасовою окупацією і в зоні активних бойових дій, але й у «сірій зоні», багато відділів і управлінь освіти поки об’єктивно не мають умов для реалізації свого функціоналу. До цього ж переліку належать і органи управління освітою громад, території яких нещодавно звільнені від окупації. Отже, на цей час не надають інформації: Відділ освіти Липецької сільської ради, Відділ освіти Слобожанської селищної ради; Відділ освіти, культури, молоді та спорту Курилівської сільської ради; Відділ освіти Безлюдівської селищної ради;  Відділ освіти Донецької селищної ради; Відділ освіти, молоді та спорту Біляївської сільської ради; Відділ освіти, культури, молоді та спорту Вільхівської сільської ради; Відділ освіти, культури, молоді та спорту Кіндрашівської сільської ради; Відділ освіти, культури, спорту та туризму Вільхуватської сільської ради (сайт відділу відсутній, на сайті Вільхуватської сільської ради інформація не оновлюється); Відділ освіти, культури, молоді та спорту Петропавлівської сільської ради; Відділ освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Олексіївської сільської ради; Відділ освіти Балаклійської міської ради Харківської області; Відділ освіти Великобурлуцької райдержадміністрації; Управління освіти, культури, молоді та спорту Барвінківської міської ради; Відділ освіти, культури, молоді та спорту Близнюківської селищної ради; Відділ з питань гуманітарної політики (освіта, культура, туризм, молоді та спорту) Борівської селищної ради (власний сайт відсутній, на сайті Борівської селищної ради інформації немає); Управління освіти, культури та спорту Великобурлуцької селищної ради; Відділ освіти Вовчанської міської ради; Відділ освіти, молоді та спорту Дворічанської селищної ради; Управління освіти, культури, молоді та спорту Дергачівської міської ради; Управління освіти Ізюмської міської ради; Відділ освіти Ізюмської райдержадміністрації;  Відділ освіти, культури та спорту Малоданилівської селищної ради; Відділ освіти Нововодолазької районної державної адміністрації (після привітання педагогічних працівників із Новим 2021 роком у відділі освіти актуальних новин і повідомлень не було); Відділ освіти Нововодолазької селищної ради (не надавав жодної інформації після 14 листопада 2021 року) Відділ освіти, культури, молоді та спорту Оскільської сільської ради; Відділ освіти Роганської селищної ради; Відділ освіти Куп’янської міської ради Харківської області; Відділ освіти, молоді та спорту Куп’янської районної державної адміністрації; Управління освіти, молоді та спорту Лозівської районної державної адміністрації; Відділ освіти, культури, спорту та молоді Малинівської селищної ради (новини відсутні з 28 жовтня 2021 року, а інформація щодо ЗНО, надана 14 грудня 2021 року, стосується лише пробного ЗНО 2022); Відділ освіти, молоді та спорту Старосалтівської селищної ради; Відділ освіти, культури, молоді та спорту Солоницівської селищної ради; Відділ освіти Циркунівської сільської ради; Управління освіти Чугуївської міської ради; Відділ освіти, культури і спорту Чкаловської селищної ради; Відділ освіти Чугуївської районної державної адміністрації; Гуманітарний відділ (освіти, культури, молоді, фізичної культури та спорту) Шевченківської селищної ради.

Аналіз інформації на сайтах цих управлінь і відділів свідчить, що в окремих громадах інформування не здійснювалося належним чином і до початку війни.

Завершення освітнього процесу 2021/2022 року: вирішені та невирішені питання

Завершення освітнього процесу в Харківській області буде відбуватись згідно з рекомендаціями МОН України, затвердженими Наказом № 290 від 01 квітня 2022 року. Цими рекомендаціями передбачено, в тому числі, що заклади освіти можуть самостійно визначати день завершення освітнього процесу і вносити відповідні зміни до структури навчального року. Дати завершення навчального року у Харківській області та в місті Харкові департаменти освіти вже визначили: у школах області – 10 червня, у школах Харкова – 3 червня.

Однак, рекомендації МОН та рішення департаментів лише частково врегульовують завершення освітнього процесу. У рекомендаціях достатньо детально визначені засоби і процедури семестрового та підсумкового оцінювання й переведення учнів до наступних класів. Звісно, в умовах дистанційного навчання й підсумкове оцінювання доцільно здійснювати з використанням технологій дистанційної освіти. Розроблені рекомендації для семестрового оцінювання дають змогу враховувати усі результати – поточного оцінювання, отриманого учнями під час очного, змішаного і дистанційного навчання; тематичного оцінювання; письмових контрольних робіт; онлайн-тестувань; діагностичних робіт; усних співбесід. Отже, ситуація, за якої можуть бути не виставлені семестрові оцінки, фактично неможлива. Навіть учням, які перебувають на тимчасово окупованих територіях чи у зонах бойових дій оцінки будуть виставлені на підставі тих, які вони отримали у першому та на початку другого семестру. Вимога щодо засвоєння не менше 50 % програмного матеріалу для переведення у наступні класи також формально дотримується. Тож, з оцінюванням і переведенням до наступних класів значні проблеми не виникатимуть. Єдина умова, за якої учень може залишитися на другий рік у тому ж класі – письмова заява одного з батьків чи законних представників (опікунів). До речі, цією можливістю можуть скористатися учні випускних класів, які зараз перебувають на тимчасово окупованих територіях чи у зонах бойових дій і не мають змоги навчатися і готуватися навіть до спрощеного мультипредметного тесту, якщо він залишиться.

Найбільш проблемний сегмент – питання, які стосуються завершення навчання випускниками, майбутніми абітурієнтами. У повідомленні ХОВА лише зазначається, що для випускників, які через бойові дії не зможуть вчасно отримати атестат, передбачено спеціальну процедуру, а термін отримання продовжено до грудня 2022 року. Також зазначається, що у стадії обговорення – ймовірність скасування мультидисциплінарного тесту для харківських випускників. Такі повідомлення викликають більше запитань, аніж дають відповідей. Для яких випускників може бути скасований мультидисциплінарний тест? Для всіх, чи лише для тих, що перебувають на тимчасово окупованих територіях і в зонах активних бойових дій? Що буде підставою для вступу у разі скасування тесту? Ці запитання поки залишаються без відповідей.

Крім того, важливим є цілий пласт питань, що перебувають у соціальній площині. Зважаючи на колосальні обсяги руйнувань в Харківській області, в тому числі, домогосподарств, величезна кількість випускників шкіл будуть позбавлені можливості продовжувати навчання у вишах через матеріальну скруту. Тому вже зараз Харківська обласна і міська влада, департаменти освіти мають ініціювати і лобіювати програми соціальної, грантової підтримки цих категорій випускників шкіл, а управління і відділи освіти в громадах – збирати й аналізувати відповідну інформацію.

Висновки

Шкільна освіта Харківщини зазнала нищівного удару. Його суть не лише в колосальному руйнуванні інфраструктури, масштаби якого неможливо швидко відстежувати й оцінювати через окупацію та активні бойові дії на більшій частині території області, через безперервні обстріли Харкова. Є ще й освітня інституційна складова збитків від війни, що, як мінімум, не менша, ніж інфраструктурна. Вона полягає у відсутності можливостей доступу до навчання, навіть у звичному з часів пандемії дистанційному форматі, у відсутності можливостей для нормального спілкування школярів із однокласниками і вчителями. Це поглиблює психологічні травми від війни.

Ситуація в області вкрай неоднорідна і неоднозначна, оскільки більша частина територій безпосередньо охоплена війною, є різні види окупації територій громад, різна інтенсивність бойових дій і ворожих обстрілів населених пунктів. Це унеможливлює вироблення і застосування єдиного формату продовження і завершення освітнього процесу у цьому навчальному році. Однак, незважаючи на вкрай складні умови, багато шкіл області відновили освітній процес. Хоча Міністерство освіти і науки України розробило низку рекомендацій і оприлюднило відповідні документи щодо продовження і завершення навчання у 2021/2022 навчальному році, їх застосування в Харківській області має свою специфіку і потребує додаткових пояснень для учасників освітнього процесу. Низка питань, зокрема, щодо завершення освітнього процесу випускниками шкіл, вимагають окремого вирішення з урахуванням умов, що склалися в різних громадах області. Головними ініціаторами і лобістами вирішення цих питань мають бути департаменти, відділи та управління освіти. Вони ж повинні інформувати учасників освітнього процесу, перш за все, через свої офіційні сайти.

Аналіз інформації на офіційних сайтах Департаменту науки і освіти ХОВА, Департаменту освіти Харківської міської ради, відділів та управлінь освіти у громадах області дає підстави для висновку про недостатнє інформування учасників освітнього процесу в умовах війни. Більше того, в ряді випадків таке інформування просто відсутнє. Посадові особи  Департаменту науки і освіти ХОВА, ймовірно, занурилися у «стресовий анабіоз», оскільки жодної інформації, яка б свідчила про роботу Департаменту, на офіційному сайті немає. Кілька повідомлень, що стосуються освітнього процесу, розміщені на сайті ХОВА. Отже, Департамент ігнорує свій функціонал. В таких умовах і управління та відділи освіти у громадах не мають можливості повноцінно інформувати мешканців громад.

Департамент освіти Харківської міської ради розміщує багато інформаційних повідомлень. Однак, в структурі інформації домінують посилання на документи МОН України, на корисні ресурси. Водночас фактично відсутні роз’яснення щодо застосування рекомендацій МОН у школах Харкова, конкретизовані повідомлення про рішення міської влади, що стосуються освітнього процесу.

Більшість сайтів управлінь та відділів освіти у громадах не надають жодної інформації для учасників освітнього процесу. Це стосується не лише тих громад, території яких тимчасово окуповані чи там тривають активні бойові дії, чим унеможливлюється діяльність, в тому числі, управлінь і відділів освіти. Але й, навіть, у відносно безпечних громадах рівень інформування незадовільний. Звісно, однією із головних причин є бездіяльність Департаменту науки і освіти ХОВА.

В умовах війни належна робота й інформація від департаментів, управлінь  і відділів освіти важлива не лише в організаційному й управлінському аспектах, але й з точки зору психологічної. Адже, це дає відчуття, що освіта й учасники освітнього процесу не покинуті напризволяще, що влада працює і виконує свої функціональні обов’язки. Отже, органи управління освітою, передусім, Департамент науки і освіти ХОДА, мають згадати про свій функціонал і виконувати його у воєнний час особливо відповідально.