Тренінг «Політична агітація – відповідальний вибір» у Харкові | Аналітичний центр «Обсерваторія демократії»

Тренінг «Політична агітація – відповідальний вибір» у Харкові

25 вересня Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» у партнерстві з Харківським навчально-науковим інститутом ДВНЗ «Університет банківської справи» провів тренінг «Політична агітація – відповідальний вибір». Участь у ньому взяли студенти та викладачі харківських вузів та коледжів.

Він став першим з циклу тренінгів «Компетентний громадянин – ефективна влада», запланованого «Обсерваторією демократії» та Інститутом в рамках укладеного між ними Меморандуму про співробітництво у сфері підвищення рівня громадянської компетентності, політичної культури та відповідальності громадян України.

Почався тренінг знайомством учасників та їх коротким баченням виборів. Було представлено широкий спектр позицій: від думки про те, що виборець своїм голосом на ситуацію в країні не впливає – до ставлення до виборів як обов’язку кожного громадянина та важливого вчинку у житті. Більшість учасників зійшлися на тому, що до голосування на виборах треба ставитися відповідально, але громадяни або не розуміють, що це значить, або не переймаються цими проблемами.

Тренінг був спрямований на розширення електоральної компетентності учасників, підвищення ефективності їх власного політичного вибору, кращого розуміння специфіки та нюансів процесу передвиборної агітації.

Для досягнення поставлених цілей інтерактивні завдання тренінгу згрупували  у два блоки: перший був присвячений незаконним та недемократичним формам агітації і включав інтерактив «Нейтралізуй недемократичну агітацію», а другий – проблемам ефективної передвиборної агітації, з інтерактивом «Креативна демократична агітаційна кампанія партії».

В ході першого блоку шести командам – учасницям були запропоновані різноманітні кейси з ситуаціями недемократичної та незаконної агітації. Розв’язуючи їх, кожна з команд представила свій план нейтралізації маніпулятивного впливу на електорат з боку недобросовісних політичних партій або кандидатів. Найбільш жорсткі санкції учасники запропонували застосувати до соціологів, які дають неправдиві рейтинги кандидатів напередодні виборів, а також до тих політичних сил, які вдаються до «клонування», виставляючи на вибори кандидатів з прізвищами, тотожними популярним політикам.

У другому блоці тренінгу команди виконували креативні завдання – розробляли ефективну демократичну агітаційну кампанію партії. Між командами розгорілася конкурентна боротьба за те, щоб зробити її ефективною, яскравою, але в той же час – демократичною та законною.

Перша команда спрямувала зусилля на завоювання молодого електорату, пріоритетом назвала розвиток інноваційних технологій та ІТ-галузі і сформулювала слоган професійного рівня  – «Не ховай свій голос!». У другої групи головна теза передвиборної кампанії передбачала забезпечення зростання української економіки за рахунок власних ресурсів, а запропонована емблема у вигляді відкритої долоні підкреслила прозорість влади та націленість на співробітництво із народом. Третя команда підкреслила єдність українців та їх національну гідність, запропонувавши гасло «Українські цінності – кожному європейцю!» А учасники четвертої сконцентрувались на місії турботи про здоров’я нації. Для цього лідером партії обрали відому лікарку, гаслом – «Жити здорово!», а головною тезою – вилікувати країну від соціально-економічних проблем. П’ятій команді довелося долати стереотипи щодо своєї партії. Але вони вдало впоралися з цією задачею, задавши тренд на оновлення влади. Для цього запропонували в якості тези передвиборної кампанії боротьбу із корупцією, до того ж агітацію запланували проводити у соцмережах, а не в газетах та на телебаченні, як це було раніше.

Усі команди зійшлися на думці, що в сучасних умовах телебачення, газети, бігборди та інші традиційні форми агітації вже неефективні, і партіям не варто витрачати на це кошти. Натомість, особливо для завоювання молодого електорату, треба активніше залучати інтернет-ресурси.

Після завершення тренінгу учасники поділилися враженнями, зокрема, висловили наміри використовувати набуті компетентності та знання для критичної оцінки передвиборної агітації кандидатів до влади, свідомо та відповідально голосувати під час виборів. А досвід рольової «гри в політиків» допоможе їм в майбутньому не потрапити на гачок передвиборчих маніпуляцій.

Опубліковано на порталі «Громадський простір».

Тренінг проведений у рамках проекту «Promoting Democratic Elections in Eastern Ukraine», що реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED). Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».