У Харкові неофіційно почалася виборча кампанія на посаду міського голови. Поки що в ній беруть активну участь два кандидати: Михайло Добкін і Ігор Терехов. У чому головна відмінність їх методів агітації? Чим обумовлена участь Олександра Фельдмана в агітації Добкіна (білборди на будівлі АВЕКа, згадка про Фельдмана в газеті Добкіна)? Чи можлива участь третього кандидата, який може скласти конкуренцію Добкіну і Терехову?

В агітаційних кампаніях Добкіна і Терехова досить багато подібного. Перш за все, ідентичним є головний посил агітації – обидва політики намагаються показати свою спадкоємність щодо Геннадія Кернеса. Технологічно обидва штаби використовують схожий інструментарій: наприклад, роздають агітаційні газети або обмінюються чорним піаром з налаштуванням таргетованої реклами по Харкову, використовуючи регіональні сайти (Regionews у команди Добкіна і Insidernews у Терехова). Близько двох тижнів тому стався обмін «соціологічними вкиданнями» – перший хід був за командою Терехова, яка просувала результати сумнівного телефонного опитування з вигідними для в.о. мера результатами, а буквально через кілька днів пішла симетрична відповідь від штабу Добкіна. Обидва штаби вже взаємодіють з «лідерами думок» з числа політологів всеукраїнського рівня (наприклад, симптоматичними публікаціями на підтримку Добкіна відзначився Вадим Карасьов, а тези штабу Терехова озвучує Кирило Сазонов). Що стосується відмінностей, то кампанія Михайла Добкіна повністю віртуалізована, тоді як Ігор Терехов багато часу приділяє «роботі в полях» (зустрічі з містянами, суботники та інші форми прямого контакту в стилі Кернеса зразка 2010-2012 років). У Терехова є очевидна перевага з брендування міського простору (білборди, сітілайти), тоді як у Добкіна краще налагоджена робота з всеукраїнськими медіа і більш високі охоплення на особистих сторінках у соціальних мережах кандидата.
Олександр Фельдман своїми останніми заявами залишає можливість для прийняття рішення про балотування ближче до вересня, але на сьогоднішній день ситуація дійсно виглядає так, що Фельдман, скоріше, підтримає Добкіна, ніж буде висуватися особисто. Ймовірно, досягнута домовленість, що в разі перемоги Добкіна мерія знайде компроміс з АВЕКом з питання контролю над ТЦ «Барабашово». Втім, пам’ятаючи про збереження ймовірності недопуску Добкіна до виборів, в їх ситуативному тандемі можлива і рокіровка. Для виборців консервативного табору свою роль зіграє і публічна позиція «Опозиційної платформи – За життя» (цікаво, що однойменна фракція в парламенті призначення виборів у Харкові проігнорувала).
З огляду на те, що до дня голосування залишається близько 200 днів, передчасно зводити майбутні вибори до протистояння виключно Терехова і Добкіна. Наприклад, про альтернативні (хоча і малоймовірні) сценарії змушує замислитися активізація в соціальних мережах Кирила Кернеса. У разі недопуску до виборів Добкіна, його «наступником» може стати не тільки Фельдман, а й Євген Мураєв. На іншому фланзі зберігається ймовірність висунення Юлії Світличної, яке було б небажаним для штабу Терехова. Фактично, вже веде кампанію депутат міськради від «Слуги народу» Аліна Мустафаєва, а в «Європейської солідарності» дали зрозуміти, що скоріше повторно виставлять кандидатуру Олега Абрамічева, ніж підтримають гіпотетичного «єдиного кандидата» від промайданних сил. Тому є всі підстави вважати, що бюлетень на дострокових виборах мера буде, як мінімум, не меншим, ніж у 2020-му році.
Аналітичний центр «Обсерваторія демократії».
Матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Democratic Elections in Eastern Ukraine», що реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED). Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».