Чи доцільна забудова території ринку «Барабашово» і чому? Які об’єкти там потрібно будувати?

У листопаді 2022 року на зустрічі з виборцями Ігор Терехов повідомив, що «Барабашово в глобальному сенсі прибираємо», а в лютому 2023-го на сайті міської ради з’явилися офіційні роз’яснення. Згідно з ними, ринок не зникає, а перетворюється на «революційний район змішаного використання». Зокрема, на сучасній території ринку анонсовано будівництво дуже різних об’єктів – дороги, житлових будинків, соціальної зони, а також чи то наукового, чи то індустріального парку (в різних інтерв’ю та публікаціях міська влада дає різну інформацію). При цьому підприємцям обіцяють збереження усіх робочих місць за рахунок будівництва якісно нового торгівельного центру – тобто, частина території ТЦБ не змінюватиме профіль свого використання.
Зважаючи на заяви прес-служби «АВЕК» (зокрема, про спільну з міськрадою роботу над планом реконструкції) та тональність висловлювань власника ТЦБ Олександра Фельдмана щодо Ігоря Терехова, на даний момент у цьому питанні немає складової політичного конфлікту і, швидше за все, знайдено певний компроміс. Водночас, із точки зору реалізації містобудівної політики, це питання порушує інтереси ширшого кола суб’єктів. Не тільки мера і власника ринку, але й, наприклад, підприємців-орендарів, а в широкому сенсі – усіх мешканців сусідніх із ТЦБ мікрорайонів. Відповідно, всі зацікавлені суб’єкти мають право на участь в обговоренні рішення щодо майбутнього території ТЦБ.
Наразі з відкритих джерел ситуація виглядає так, що міська влада, швидше, ставить перед фактом своїх рішень, ніж організовує відкрите обговорення з залученням усіх сторін. Хоча, ймовірно, таке суттєве перепрофілювання великої території в межах міста потребує відображення змін у генеральному плані та затвердження певних документів. Відповідно до частини 2 статті 21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», затвердження будь-якої містобудівної документації без громадського обговорення – забороняється. Останні зміни до порядку проведення таких громадських обговорень регулюються урядовою Постановою №1196 від 21 жовтня 2022 року – зокрема, передбачена можливість дистанційних громадських слухань у режимі відео-конференції.
Тож, висновки про доцільність забудови і пріоритетні об’єкти мають бути зроблені саме за підсумками відкритого обговорення. Час на це є, зважаючи, що до завершення активної фази війни масштабна реконструкція ринку малоймовірна та занадто ризикована. При цьому через минулорічні обстріли та припинення діяльності окремих підприємців частина території ТЦБ вже де-факто не функціонує як торгівельна зона – ймовірно, це й слугуватиме одним із головних аргументів на користь реконструкції та перепрофілювання.
Антон Авксентьєв, політолог,
Аналітичний центр «Обсерваторія демократії».
Матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Democratic Elections in Eastern Ukraine», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду в підтримку демократії (NED). Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».