Бюджетні пріоритети: на які програми розвитку закладені кошти в Харківському міському бюджеті на 2023 рік | Аналитический центр «Обсерватория демократии»

Бюджетні пріоритети: на які програми розвитку закладені кошти в Харківському міському бюджеті на 2023 рік

Після набуття чинності урядової Постанови №1239 у громадах, де не були утворені військові адміністрації населених пунктів, затвердження або внесення змін до місцевих програм розвитку, а також ухвалення бюджетів, знову повернулося до компетенції депутатських корпусів. Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» продовжує досліджувати, як місцеві програми розвитку відображені в запланованих видатках бюджетів на 2023-й рік – на черзі аналіз кошторису, який ухвалили депутати Харківської міської ради.

Кількість програм та загальні видатки

Після реформи децентралізації бюджети великих українських міст за обсягом, здебільшого, переважають відповідні обласні кошториси. У випадку Харківщини – більше ніж у тричі: доходи міського бюджету в 2023-му році заплановані на рівні 16,1 мільярдів, а видатки на рівні 14,5 мільярдів (в обласному бюджеті – по 4,7 млрд. грн.). До того ж, міський бюджет приймався ще в листопаді без урахування деяких очікуваних трансфертів із держбюджету (зокрема, освітньої субвенції) – тож, загальний обсяг повинен ще збільшитися.

З огляду на це, не дивно, що в 2023-му році кількість закладених у бюджет міських програм розвитку є більшою, ніж число регіональних програм розвитку в області – 34 проти 11. Та якщо в обласному бюджеті більшість (85%) видатків не були співвіднесені з реалізацією цільових програм, то в Харкові ситуація протилежна – 12,3 мільярди з затверджених у базовому варіанті бюджету сумарних витрат (14,5 млрд.) співвіднесені з міськими програмами розвитку.

При цьому в базовому варіанті міського бюджету на 2022-й рік закладалося фінансування на 38 цільових програм – тож, розпочнемо порівняльний аналіз із визначення 4-х «зниклих» у бюджеті на 2023-й рік програм. Усі чотири програми з доволі малими обсягами річних видатків, але зникнення деяких привертає увагу:

  • міська цільова програма «Громадський бюджет (бюджет участі) міста Харкова на 2018-2026 роки» (50 000 000 грн.);
  • міська програма заміни аварійних, сухостійних, уражених омелою дерев та дерев, які досягли вікової межі, на період 2020-2025 рр. (8 000 000 грн);
  • міська програма увічнення пам’яті учасників та жертв Другої світової війни, захисників України, які брали участь у боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України, на період 2010-2025 рр. (611 700 грн.);
  • програма енергозбереження та підвищення енергоефективності житлового фонду м. Харкова на 2018-2022 рр. (229 000 грн.) – не була подовжена.

Можливо, окремі заходи з цих програм будуть здійснюватися за іншими статтями видатків міського бюджету (наприклад, сухостій цілком може поєднуватися з іншими програмами благоустрою), хоча навряд чи цього варто очікувати щодо найкоштовнішої зі «зниклих» – програми громадського бюджету. При цьому варто зазначити, що в аналогічному кейсі призупинення програми громадського бюджету в Миколаєві місцева влада надала наступне пояснення: програма відноситься до капітальних видатків міського бюджету, які заборонені на час воєнного стану (в Харкові влада публічно не коментувала цю тему).

Найбільші програми в бюджеті Харкова на 2023-й рік

Тепер детальніше розглянемо найбільш витратні програми та порівняємо їхнє заплановане фінансування в базових варіантах міських бюджетів на 2022-й та 2023-й роки. Нижче в таблиці наведені програми з річними видатками понад 100 мільйонів гривень – загалом, саме на ці 8 програм припадає 82% від усіх витрат міського бюджету-2023.

* до прийнятого в листопаді базового бюджету на 2023-й рік не включені освітні видатки, які частково покриваються освітньою субвенцією із держбюджету.

Джерело: таблицю складено за матеріалами сайту Харківського міської ради.

Найбільші витрати серед місцевих програм у 2023-му році заплановані на сферу житлово-комунального господарства – 4,76 мільярди гривень. Зокрема, майже 1,5 мільярди місто витратить на забезпечення тепловою енергією та відбудову пошкодженої тепло-інфраструктури, 1,1 млрд. на технічне обслуговування житлового фонду, 723 мільйони на утримання та ремонт доріг, 656 мільйонів на організацію благоустрою, 500 мільйонів на водопровідно-каналізаційне господарство і 200 мільйонів на вивіз сміття.

Понад 3 мільярди гривень у базовому варіанті бюджету виділено на міську програму розвитку освітньої сфери. Найбільша стаття видатків у цій програмі – це дитячі садки, які повністю фінансуються саме міським бюджетом. На середню освіту безпосередньо місто витрачає десь удвічі менше, компенсуючи ті видатки, які не покриваються освітньою субвенцією з держбюджету. Варто зазначити, що 11 січня на сайті Міністерства освіти та науки з’явився остаточний розподіл освітньої субвенції на 2023-й рік – згідно з ним, Харківська громада має отримати 1,6 мільярди гривень із держбюджету на оплату праці вчителів у загально-освітніх навчальних закладах.

Третя «мільярдна» програма в бюджеті 2023-го року – це будівництво та розвиток метрополітену. З запланованих 1,86 мільярдів гривень видатків місто покриває 350 мільйонів на утримання метро та компенсацію безкоштовного проїзду для пасажирів. А понад 1,5 мільярди гривень – це кредит від Європейського банку (технічно ці кошти потраплять до міського бюджету трансфертом із державного) на продовження будівництва Олексіївської лінії метрополітену.

872 мільйони заплановані на програму розвитку міського електротранспорту (на компенсацію безкоштовного проїзду, оплату праці співробітникам та закупівлю нового транспорту). 469 мільйонів – на медичну програму (але основні мільярдні видатки в цій сфері фінансуються з державного бюджету). Понад 400 мільйонів заплановано на забезпечення вразливих верств населення послугами соціального захисту, і приблизно стільки ж сумарно місту обійдуться програми розвитку культури та спорту (переважно, це видатки на утримання відповідних об’єктів та оплату праці співробітників).

Міські програми від 10 до 100 мільйонів

До цієї «середньої» за витратами категорії, згідно затвердженого міського бюджету, відносяться 12 програм розвитку. При цьому, у минулорічному плані 4 з них мали заплановане фінансування в обсязі понад 100 мільйонів, але в 2023-му році місто вимушено скорочує очікувані видатки.

* програма розвитку цивільного захисту була подовжена на 2023-25 роки, а в її назву додані слова «сприяння організації територіальної оборони». 

Джерело: таблицю складено за матеріалами сайту Харківського міської ради.

Найбільше (і в абсолютних, і у відносних цифрах) скорочення в цій категорії зачепило програму розвитку зоопарку – на неї в 2023-му році заплановано в 5 разів менше коштів (60 мільйонів гривень), ніж у минулорічному проекті кошторису. На 78 мільйонів поменшало заплановане фінансування програми інформатизації міської ради, на 61 мільйон – програми підвищення безпеки дорожнього руху, на 51 мільйон – програми будівництва доступного житла.

Однією з небагатьох міських програм, витрати на яку збільшуються, а не зменшуються, стала підтримка «Харьковских известий» – у 2023-му році комунальний ЗМІ розраховує на 19,4 мільйони бюджетних коштів. Окрім цього, майже незмінним залишився обсяг річного фінансування у програми з висвітлення діяльності міської влади – на це в 2023-му році планують витратити ще понад 28 мільйонів гривень. На початку січня міська рада вже оголосила 4 відповідні закупівлі послуг із «висвітлення діяльності». Хоча за змістом дві ці програми дублюють одне одну, показово, що вони не втрачають фінансування на фоні скорочення інших, більш суспільно-значущих видатків бюджету.

Найсуттєвіший (у відсотках) приріст спостерігається у програми розвитку цивільного захисту та публічної безпеки – заплановано майже 12 мільйонів проти 2-х мільйонів у минулорічному проекті кошторису. Але є важливий нюанс – в цю програму міська рада додала і «сприяння організації територіальної оборони». Якоїсь іншої окремої програми з підтримки ТрО в бюджеті-2023 немає. При цьому в 2022 році депутати вносили зміни до початкового варіанту кошторису, виділивши на цивільний захист і сприяння організації територіальної оборони 62 мільйони – тож, про збільшення видатків можна казати лише при формальному порівнянні саме базових варіантів бюджету на 2022-й та 2023-й роки.

Міські програми до 10 мільйонів

Ще 14 програм розвитку мають заплановане на 2023-й рік фінансування в обсязі до 10 мільйонів гривень. Найбільше скорочення стосувалося програми спортивних іміджевих проектів: у минулорічному бюджеті на неї було заплановано майже 112 мільйонів, натомість, зараз – трохи більше 4 мільйонів.

Джерело: таблицю складено за матеріалами сайту Харківського міської ради.

Якщо скорочення видатків на будівництво іміджевих спортивних об’єктів виглядає цілком доцільним, то багатократне зменшення фінансування програми розвитку підприємництва (3 мільйони замість 34) – більш дискусійне.

Найбільше фінансування в цій категорії «малих» програм заплановано для програми «Назустріч дітям»  – майже 8 мільйонів гривень. Фактично, мова йде про утримання дитячих будинків (включно з дитбудинками сімейного типу). Також майже весь свій бюджет зберегла інша соціальна програма – взаємодії з громадськими об’єднаннями (4,4 млн. грн.). Ці видатки, як і в минулі роки, будуть направлені на підтримку саме ветеранських громадських об’єднань.

Проте загалом, з огляду на заплановане фінансування, виконання більшості з цієї категорії міських програм у 2023-му році буде, швидше, формальним. Ймовірна, ця кризова ситуація і нестача ресурсів для реалізації багаточисленних затверджених раніше міських програм має підштовхнути до оптимізації їхньої структури. Зокрема, включення «вузьких» програм у більш «широкі» (наприклад, «розвиток футболу» до «розвитку фізичної культури та спорту»), а також об’єднання суміжних (наприклад, «імідж і міжнародне співробітництво» та «співробітництво з міжнародними агенціями і фінансовими установами»). Але перш за все, оптимізація має передбачати ретельний аналіз бюджетних пріоритетів та доцільності тих чи інших видатків саме в контексті війни, яка досі триває і диктує свої умови економіці.

Висновки

У затвердженому Харківською міськрадою бюджеті на 2023-й рік заплановано фінансування 34-х місцевих програм розвитку. Якщо класифікувати їх за обсягом річних видатків, то 8 можна віднести до категорії «великих» програм (понад 100 мільйонів гривень), 12 – до «середніх» (від 10 до 100 мільйонів) і 14 – до «малих» (менше 10 мільйонів). У минулорічному проекті міського бюджету передбачалося фінансування для 38-ми програм розвитку (співвідношення трьох категорій за обсягом – 14 «великих», 9 «середніх» та 15 «малих»). Серед затверджених програм, які є чинними за строками, але без окремого фінансування на 2023-й рік – громадський бюджет, увічнення пам`яті жертв Другої світової та захисників України, підвищення енергоефективності житлового фонду та заміна аварійних дерев.

Загалом, на відміну від обласного бюджету, переважна більшість видатків Харківського міського бюджету (85%) співставлена з виконанням місцевих програм розвитку, що вписується в логіку програмно-цільового підходу до бюджетного процесу. З точки зору фінансових можливостей для реалізації цих програм очевидно, що розробники бюджету усвідомлюють їхню обмеженість. Хоча до затвердженого бюджету на 2023-й рік ще неодноразово будуть вноситися зміни (зокрема, пов’язані з надходженням трансфертів), наразі лише 6 із 34-х програм мають більше фінансування, ніж заплановане в минулорічному кошторисі. При цьому, варто пам’ятати про знецінення гривні та зростання цін, тож реальне скорочення обсягів фінансування є відчутнішим за номінальне.

Три чверті всіх запланованих на 2023-й рік видатків міського бюджету пов’язані з виконанням 4-х найбільших програм розвитку – житлово-комунального господарства, освіти, метрополітену та електротранспорту. Сумарно на них буде витрачено понад 10 мільярдів гривень, тоді як на 30 інших міських програм разом узятих – менше 2 мільярдів. Із точки зору пріоритетів бюджет на 2023-й рік виглядає досить збалансованим, і порівняно з минулими роками в ньому немає акцентів на масштабних іміджевих PR-проектах (гарною ілюстрацією є скорочення в 5 разів запланованих видатків на зоопарк).

Разом із тим, жага до самопіару за бюджетний кошт простежується в двох, по суті, дублюючих одна одну програмах – висвітлення діяльності міської ради та фінансової підтримки КП «Харьковские известия» (показово, що остання програма стала однією з небагатьох, де заплановане річне фінансування не зменшилось, а збільшилось). Також звертає на себе увагу досить помірне фінансування програми, до якої віднесена організація територіальної оборони (всього 11,8 мільйонів гривень). Зважаючи на те, що в дохідній частині бюджету в 2023-му році заплановано отримання 4,6 мільярдів ПДФО з грошового забезпечення військовослужбовців, а також у порівнянні з витратами на територіальну оборону в інших містах України (з куди меншими бюджетами), імовірно, ця стаття видатків заслуговує на більшу пріоритетність як для прифронтового Харкова.