Бюджети селищних громад Харківщини на 2023 рік: як змінилися заплановані показники за повномасштабної війни | Аналитический центр «Обсерватория демократии»

Бюджети селищних громад Харківщини на 2023 рік: як змінилися заплановані показники за повномасштабної війни

Знищення виробничих потужностей ракетними та артилерійськими обстрілами, евакуація цивільного населення в безпечні регіони – це те з чим зіткнулися громади Харківщині в 2022-ому. Ці фактори не було враховано при ухваленні минулорічного бюджету, і їх неможливо оминути, затверджуючи новий. Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» дослідив, як повномасштабна війна вплинула на кошториси селищних громад Харківської області, джерела доходів і напрямки видатків, а також — на їхнє розміщення у публічному доступі.

Третина – більше, дві третини — меньше 

Питання співвідношення публічності і підзвітності влади, зокрема місцевого самоврядування, та національної безпеки, стало одним з багатьох що вимагало негайного вирішення. Публікація кошторисної документації є однією з його складових. Постанова Кабінету Міністрів №252 від 11 березня 2022 р. «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану» доповнила Закон України «Про правовий режим воєнного стану» та Бюджетний кодекс, яких раніше дотримувались громади при ухваленні та оприлюдненні бюджетів. Законом передбачено спрощення прийняття бюджетів для військових адміністрацій населених пунктів (достатньо розпорядження голови ВА НП), а Постановою №693 від 17 червня 2022 року «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2022 р. № 252» – можливість не публікувати бюджетну документацію. Для решти громад змін не запроваджено – прийняття бюджету на сесії селищної ради та його подальше оприлюднення на офіційному сайті. Відповідно до діючого Бюджетного кодексу – не пізніше 4 січня 2023 року.

Станом на початок лютого з 26-ти селищних громад Харківської області – 10 (Дворічанська, Великобурлуцька, Малинівська, Нововодолазька, Новопокровська, Печенізька, Пісочинська, Роганська, Чкаловська та Шевченківська) не опублікували на власних ресурсах (сайтах або фейсбук-сторінках) жодної інформації ані про прийняття бюджету, ані про його зміст. Сім з них (Дворічанська, Великобурлуцька, Малинівська, Печенізька, Роганська, Чкаловська та Шевченківська) мали на це право, оскільки на їхній території було створено військові адміністрації населених пунктів. Решта (Нововодолазька, Новопокровська, Пісочинська) такого права не мали і фактично порушили вимоги Бюджетного кодексу.

Ще одна громада (Слобожанська) опублікувала допис на фейсбук-сторінці за підсумками сесії селищної ради, в якому повідомлено, що кошторис було прийнято. Більш детальна інформація про бюджетні показники як в публікації, так і на сайті відсутня.

На території 3-х громад (Борівської, Савиньскої та Старосалтівської) з 15-ти, що опублікували інформацію про обсяги бюджету, було утворено ВА НП. Цей факт дозволяє їм не розміщувати бюджетну документацію у публічному доступі. Тим не менш, вони це зробили. Ще дві (Близнюківська та Коломацька) обмежились детальним описом надходжень та видатків своїх кошторисів у публікації на своїх фейсбук-сторінках, проігнорувавши вимогу щодо публікації прийнятого бюджету в себе на сайті.

Нижче наведено таблицю із статистичним порівнянням запланованих доходів та видатків у бюджетах селищних громад в 2022 та 2023 роках. В ній представлено лише ті громади, інформацію про доходи та видатки яких було розміщено в публічному доступі.

Щодо таблиці звертаємо увагу, що громади ухвалювали свої бюджети у другій половині грудня 2022-го, а 10-го січня 2023 року Міністерство освіти і науки України у листі «Фінальні розрахунки обсягів освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на 2023 рік» оприлюднило обсяги освітньої субвенції. Тому, громадам довелося вносити зміни до власних кошторисів й на початок лютого частина з них (5 з 15-ти) не встигла опублікувати оновлені бюджети, із урахуванням цього трансферту. Зважаючи на те, що освітня субвенція становить значну частину їхніх доходів та видатків (від майже 15% — у Донецької, до майже 35% — у Борівської), ми додали її суму, в обсязі затвердженому МОН, до базових показників бюджету. В таблиці такі громади позначено зірочкою («*»).

Джерело: сайти територіальних громад.

З 15-ти селищних громад Харківської області, які опублікували дані про розміри свого бюджету, 9 ТГ втратили в дохідній та видатковій частині порівняно із минулим роком, а обсяг 6-ти кошторисів зріс. Найбільше скоротилися заплановані доходи у деокупованій Борівській (-38,13%), довгий час прифронтовій Малоданилівській (-33,25%) та Безлюдівській (-27,62%) громадах. Найістотніше зросли надходження Краснокутської громади (+17,89%), Сахновщинської (+2,82%) та Близнюківської (+2,11%).

Загальним для 13-ти з них є збільшення суми державної допомоги у вигляді «базової дотації». Виключення становлять Донецька, яка не тільки не отримує підтримки з державного бюджету, але й сама направляє до нього кошти у вигляді «реверсної дотації», та Близнюківська, інформація про доходи якої відсутня. Суттєво збільшилася базова дотація не лише в абсолютних, але й у відносних величинах. Так, для Старосалтівської громади вона зросла на 747% (трохи менше ніж в 7,5 разів), а для Кегичівської на 418% (більше ніж в 4 рази).  Зростання обсягів базової дотації призвело і до збільшення її частки у структурі надходжень. Для Малоданилівської громади вона забезпечує замалим 44% усіх доходів, а для Савинської – майже 56%.

Притаманним для усіх без виключення селищних громад є зменшення державного субсидування загальної середньої освіти. Найменше серед селищних громад Харківщини від цього постраждала Сахновщинська (-9,6%), найбільше – Чкаловська (-64,3%). Для Дворічанської селищної громади освітня субвенція взагалі не передбачена, через неможливість забезпечення навчального процесу на її території.

Чим житимуть селищні громади у 2023 році

Трійку громад, чиї планові показники бюджету постраждали найбільше, замикає Безлюдівська. Падіння закладених в її кошторисі доходів та видатків на 2023 рік, порівняно із минулим, склало 27,62% (в абсолютних величинах — більш ніж 58 мільйонів гривень). Скоротилися очікувані надходження з усіх місцевих джерел – податкових та неподаткових. Заплановано зменшення доходів від ПДФО (податку на доходи фізичних осіб) на 26 мільйонів (-28,88% від очікуваних на 2022 рік), єдиного податку на 7,1 млн. (-34,13%) та від внутрішніх податків (акциз на пальне, тютюн, алкоголь) на 4,1 млн. грн. (-35,34%). Незвичним виглядає відсутність у цьогорічному кошторисі доходів від податку на майно, який у 2022 році мав принести більше 30 млн. грн. Причиною цього можуть бути нульові ставки на оренду, встановлені селищною радою, проте відповідних документів у публічному доступі немає. Загальні витрати на усі сфери було зменшено. Це було досягнуто, зокрема, за рахунок скорочення витрат на комунальні послуги та урізання різноманітних програм. Так, з кошторису зникли «Компенсаційні виплати на пільговий проїзд автотранспортом», в 2022-му на нього закладали більше 3 млн. Але заплановано збільшення витрат на оплату праці для усіх сфер, окрім працівників дитячо-юнацьких спортивних шкіл. Це стосується як адміністративного апарату, так і працівників освіти, житлово-комунального господарства, культури тощо.

Рада Близнюківської громади на кінець січня 2023-го не опублікувала бюджетної документації, лише розмістила допис на фейсбук-сторінці. В пості наведено статистичні показники ухваленого на 2023 рік бюджету. Закладені доходи та витрати кошторису, порівняно із 2022 роком, враховуючи освітню субвенцію, зросли на 2,11%. Збільшено фінансування житлово-комунального господарства (+45,68%), соціального захисту (+23,36%), охорони здоров’я (+28,26%), культури (+4,21%) та спорту (+32,75%). В абсолютних величинах лідером є ЖКГ, на нього виділено на 13 мільйонів гривень більше, аніж минулого року. Заплановані витрати на сферу освіти з селищного бюджету скоротились — майже на 5,5 мільйонів гривень (-9,18%). Статистика за джерелами доходів у публікації відсутня.

Знаходження протягом півроку під окупацією, а також близькість до лінії фронту призвела до падіння очікуваних показників бюджету Борівської громади на 38,13%. На 2023 рік закладено зменшення за кожним джерелом надходжень, за виключенням податків з грошового забезпечення військовослужбовців. Найвідчутніше, в абсолютних величинах, скоротилися прогнозовані надходження від податку на доходи цивільних фізичних осіб (-16,84 млн. грн.), податку з доходів інших, ніж заробітна плата (-10,76 млн.), єдиного податку (-10,27 млн.) та податку на майно (-8,78 млн. грн.). Частка базової дотації у доходах громади зросла з 4,79% до 28,97% (27,19 млн. в 2023-му проти 7,27 млн. в 2022-му). Основними видатками, які потрапили під скорочення стали загальна середня (частина, що фінансується з місцевого бюджету) і дошкільна освіта (на 10 млн. менше, порівняно із минулим роком, закладено на кожну них), а також — видатки на зарплати адміністративного апарату селищної ради (-4,8 млн.). Що пов’язано, зокрема, із утворенням військової адміністрації на території Борівської громади, на діяльність якої закладено 1,13 мільйон гривень. Заплановано збільшення витрат на стаціонарну багатопрофільну медицину (+3,74%) та соціальні послуги для пенсіонерів, людей з інвалідністю та хворих (+5,18%).

Невелике збільшення доходів та видатків (+1,09%) спостерігається у запланованому на 2023-й рік бюджеті Височанської громади. І це за падіння податкових надходжень: доходи від ПДФО скоротилися майже на 12 мільйонів, так само — і від місцевих податків, що сплачуються згідно з Податковим кодексом (податок на майно, єдиний податок). Цю нестачу буде компенсовано з державного бюджету у вигляді «базової дотації», яка зросла з 28,06 до 63,74 млн. грн. й складає у 2023 році більше 30% від загальної суми надходжень. При збільшенні надходжень на 1,09%, на 11,49% було збільшено видатки на зарплати працівників селищної ради (до 23,78 млн. грн.). Також виросло фінансування ДЮСШ (до 3,1 млн. грн. проти 2,69 млн., закладених у минулому році). На 300 тисяч більше (всього – 7,1 млн. грн.), заплановано витратити на розвиток та утримання автомобільних доріг. До 38,45 млн. грн. (+25,46%) зросли прогнозовані видатки на загальну середню освіту. Несуттєво (<5%) було скорочено фінансування мистецьких шкіл та соціальної сфери, на 13,26% менше передбачено на організацію благоустрою населених пунктів. Як і у 2022 році повністю відсутні заплановані видатки на охорону здоров’я (первинну за багатофункціональну стаціонарну медицину), за наявності на території громади дорослої та дитячої поліклініки, а також амбулаторії. Порівняно із 2022 роком, на 15,27% скоротилися очікувані доходи та видатки Донецької громади. Донецька – єдина селищна ТГ, що не отримує базову дотацію з державного бюджету. В кошторисах як на 2022-й, так і на 2023-й рік вона відсутня. Більше того, в розділі «Показники міжбюджетних трансфертів іншим бюджетам» зазначено про «реверсну дотацію», а також — субвенцію до бюджету Балаклійської міської ради. Загальна сума цих безповоротних платежів до державного та балаклійського бюджетів в 2022-му році дорівнювала 46,99 млн. грн., а в 2023-му зменшилася до 39,1 млн., що спровоковано, зокрема, зменшенням власних надходжень (з 255,09 до 228,15 млн. грн.). На відміну від 2022 року, коли більше 3 млн. грн. до міської казни мали принести податкові платежі з грошового забезпечення військовослужбовців, в запланованих на 2023 рік вони — відсутні. До мінімуму, з 14,78 млн. до 350 тис. скорочено очікувані надходження від податку на майно, а від сплати єдиного податку планується отримати 8,07 млн., проти 11,83 у році минулому. Зате на 4,88 мільйони більше рентних платежів селищна рада планує отримати від газовидобувної промисловості. При зменшенні бюджетних показників трохи більше ніж на 15%, на 2,97% було зменшено видатки на оплату праці апарату селищної ради (з 26,56 до 25,77 млн. грн.). Збільшено фінансування охорони здоров’я (первинної медицини) та соціального захисту (забезпечення соціальними послугами). На 2,93 млн. менше передбачено на дошкільну освіту, на 1,24 млн. — на соціально-економічний розвиток територій. Фінансування інших сфер залишилося приблизно на рівні минулого року.

Скорочення очікуваних надходжень на 2023 рік, порівняно із роком минулим, не оминуло і Зачепилівську громаду. Закладені доходи та витрати зменшились трохи менше ніж на 2 мільйони гривень. Це дорівнює -1,37% від запланованих на 2022 рік показників. Найбільше місцева казна постраждає від зменшення державної субвенції на середню освіту, її обсяг скорочено майже на 9 млн. На 2,48 млн., до 337,8 тис. грн., впали очікувані «надходження від плати за послуги, що надаються бюджетними установами згідно із законодавством». Селищна рада також очікує на зниження доходів від сплати ПДФО цивільним населенням, єдиного податку, податку на майно та рентної плати за видобування газу загальною сумою на більш ніж 5 млн. Але є і збільшення очікуваних надходжень. До 23,67 млн. (з 6,38 у минулому році) зросла базова дотація, а надходження від сплати ПДФО з грошового забезпечення військових збільшилося у три рази (до 3 млн.). Фінансування соціального захисту і культури та мистецтва збережено приблизно на минулорічному рівні. На 3 млн. менше виділено на освіту. При цьому – змалим на 4 млн. більше (+39,47% від запланованих на 2022-й) виділено на зарплати адміністративного апарату. Також вдев’ятеро збільшено видатки на утримання та розвиток автомобільних доріг (до 2,27 млн.), на чверть більше, аніж минулого року, закладено на охорону здоров’я (4,18 млн. грн.).

Більш ніж на чверть (-25,79%) скоротилися прогнози щодо дохідної та видаткової частини бюджету в Золочівській громаді. Очікувані надходження та витрати дорівнюють трохи більше, аніж 170 млн. проти 230 млн. закладених на 2022-й. Зменшено на 43,63%, до 4,75 млн. грн., заплановані надходження від сплати податку на доходи військовослужбовців. На 39% знизились очікувані доходи від сплати ПДФО цивільними – до 34,64 млн. грн. проти 55,15 в 2022-му. Зменшення фінансування зазнали майже всі статті витрат. На 20,19% знижено видатки на оплату праці адміністративного апарату, майже на 27% урізано виділення коштів на освіту, а відділи культури і туризму та соціального захисту «недорахуються» приблизно третини свого фінансування. Але на 780 тис. (+24,22%) збільшено витрати на багатопрофільну медицину. Дивними виглядають 925 грн., закладені на оплату комунальних послуг з метою організації благоустрою населених пунктів. Минулого року на це було виділено 1,7 млн., що, найвірогідніше, говорить про технічну помилку.

На 9,88 млн. грн. (7,03%), порівняно із минулим роком, впали очікувані податкові надходження до казни Кегичівської громади. Обсяг освітньої субвенції скоротився на 7,93 млн. Проте, збільшення базової дотації до 30,5 млн. грн. (+418,20%) призвело до збільшення загальних доходів на 3,58 млн. грн., тобто на 1,67%. Більшість видатків було збільшено. На 4,11 млн. більше (+10,56%) із селищного бюджету виділено на загальну середню освіту, на 3,13 млн. (+33,83%) збільшено фінансування галузі охорони здоров’я, а на соціальний захист закладено на 1,27 млн. грн. більше, ніж минулого року (+17,12%). Скорочено витрати на «Культуру і мистецтво» на 563,88 тис. (-6,02%), на 258,10 тис. (-28,87%) «Фізичної культури і спорту», а на «Охорону і раціональне використання природних ресурсів» закладено 124 тис., що на 46,71% менше аніж минулого року.

Мінімальне зростання бюджетних показників (+0,56%) спостерігається в Коломацькій громаді. Рада не забезпечила публічного доступу до кошторисної документації, але опубліковала доволі детальний допис у фейсбук. Бюджетна документація на 2022 рік обмежується проєктом рішення до сесії, без долучення додатків. Саме тому неможливо більш деталізовано, аніж загальні величини доходів та видатків, порівняти плани на цей та минулий рік. З вищезгаданої публікації у соціальній мережі відомо, що з 76,4 млн. грн. надходжень 48 млн. — власних, а 27,9 млн. буде отримано у вигляді міжбюджетних трансфертів: освітньої субвенції (16,7 млн.) та базової дотації (11,2 млн.). Заплановано отримання 22,5 млн. від сплати ПДФО, 13,4 млн. від плати за землю, а 7,5 млн. мають сплатити підприємці у вигляді єдиного податку. Видатки розподілено наступним чином: 40,1 млн. грн. — на освіту (з яких 16,7 млн. — освітня субвенція), 14 млн. — на функціонування адміністративного апарату, 2 млн. — на охорону здоров’я, 4,1 млн. — на соціальний захист, 7,8 млн. грн. — на організацію благоустрою населених пунктів.

Селищною громадою з найбільшим очікуваним зростанням бюджетних показників є Краснокутська громада. Закладені доходи і видатки в її кошторисі збільшилися на 17,89% порівняно із 2022-м роком. Від більшості громад, які збільшують свою доходну частину виключно за рахунок зростання допомоги з державного бюджету, ситуація у Краснокутській громаді дещо відрізняється. Поза тим, що розмір базової дотації виріс і тут (35,34 млн. в 2023-му проти 5,09 млн. у 2022-му), вона не є єдиною причиною підвищення дохідності місцевого бюджету. Так, «газоносна» громада планує отримати майже на 35 млн. більше (123,56 млн. грн.) від рентних платежів за видобуток газу. А інші надходження, зокрема, від сплати ПДФО, єдиного податку та податку на майно, залишились приблизно на рівні минулого року. Витрати на оплату праці апарату зросли на 2,51 млн. (+6,36%). На 5,85 млн. більше (+22,27%) отримала «охорона здоров’я»; майже на 2,94 млн. (+13,37%) зросло фінансування соціального забезпечення; 10,63 млн. грн. (+10,67%) додатково закладено на освіту; на 17,2 млн. (+67,21%) збільшили витрати на житлово-комунальне господарство, зокрема, на 1,16 млн. (до 4,67 млн. грн.) збільшено субсидування житлово-комунальних послуг. Доволі доречними виглядають і 1,54 млн. грн., передбачені на фінансування «заходів і роботи з територіальної оборони».

Третину своїх минулорічних доходів (-33,25%) втратила Малоданилівська громада. Порівняно із 2022 роком її очікувані доходи скоротилися на 40,96 млн. грн. Через відсутність в публічному доступі додатків до бюджету минулого року, неможливо зробити повноцінний аналіз того, як змінилась структура надходжень, і в якому обсязі було скорочено фінансування тих чи інших сфер життя громади. Очевидним є те, що 36,05 млн. грн., які селищна рада отримає з державного бюджету у вигляді базової дотації, складають майже 44% від усіх доходів. Ще 14,78 млн. (або 17,97%) дорівнює освітня субвенція. На фінансування медицини та соціального захисту закладено 300 та 422,12 тис. грн. відповідно. Зате, 3,11 млн. (зокрема, 2,12 млн. грн. — на оплату праці) передбачено на культуру і мистецтво; 4,03 млн. (зокрема, 1,74 млн. — на зарплати) — на організацію благоустрою населених пунктів; 23,44 млн. (28,64% від усіх надходжень!) — на утримання апарату селищної ради, з яких 17,95 млн. спрямовано на оплату праці.

Очікувані доходи та видатки бюджету Савинської громади скоротились на 24,22% та 26,99% відповідно. Обсяг базової дотації збільшився на 94,32%, і в 2023 році становитиме 33,55 млн. грн. (55,83% від усіх надходжень громади). Власні доходи зменшилися в рази. Так, очікувані податкові надходження впали з 31,52 млн. до 8,18. З них 3,88 млн. грн. припадають на ПДФО, 1,79 млн. — на єдиний податок, 1,08 млн. планується отримати від ренти за видобуток газу, а 1,24 млн. — від податку на майно. Для порівняння, в 2022 році селищна рада очікувала тільки у вигляді єдиного податку отримати 8,52 млн. Що стосується зменшення видатків, то спостерігається велика диспропорційність. Так, фінансування освіти і соціального захисту скоротили на третину (майже на 10 млн. та 1,1 млн. грн. відповідно). Але на культуру і мистецтво закладено на 654,18 тис. грн. більше (+21,29%), а фінансування ЖКГ (організація благоустрою) збільшено на 20,12% — 3,17 млн. грн. Витрати на оплату праці управлінського апарату з бюджету селищної ради (без урахування трансфертів) зменшились на 1,78 млн. грн. (-15,8%).

Заплановані доходи та видатки бюджету Сахновщинської громади, порівняно із 2022 роком, зросли на 2,82%. Причиною цьому є збільшення базової дотації (до 35,93 млн. грн.) при невеликому падінні власних податкових та неподаткових надходжень (-4,65 млн.). Зокрема, завдяки незначному зростанню запланованих доходів від сплати єдиного податку (+1,14 млн., що складає 5,65%), збори від ПДФО із доходів інших ніж заробітна плата, закладені на 2023 рік, менші на 5 млн., порівняно із минулим роком. Найбільшу увагу селищна рада приділила розвитку охорони здоров’я в громаді, соціального захисту, освіти та ЖКГ, саме ці сфери отримали додаткове фінансування порівняно із минулим роком. Так, витрати на медицину було збільшено на 71,68% (+3,77 млн. грн.); на ЖКГ додатково виділено 3,37 млн. грн. (розвиток та утримання автомобільних доріг не було передбачено в кошторисі 2022 року, тепер на нього заклали 2,46 млн.); фінансування освіти та соціальної сфери зросло на 6,66% та 6,15% відповідно. Фінансування інших сфер залишилось приблизно на тому самому рівні.

Слобожанською радою наприкінці грудня було опубліковано допис на фейсбук-сторінці за підсумками сесії. Відповідно до нього, бюджет громади на 2023 рік було ухвалено ще 23 грудня 2022-го. Втім, жодної документації, як і статистичних показників цього документу ані на сайті, ані у соціальних мережах оприлюднено не було.

Селищною громадою, запланований бюджет якої в абсолютних величинах скоротився найбільше, є Солоницівська. На 49,88 мільйонів, або 16,18% зменшилися очікувані доходи та видатки порівняно із минулим роком. Одночасно із цим, найбільше, порівняно із іншими селищними радами, виріс обсяг базової дотації. В рамках цієї допомоги з державного бюджету буде отримано 48,47 млн. грн., що на 42,28 млн. більше, аніж в 2022-ому. Загальна сума податкових надходжень скоротилась трохи більше ніж на 56 млн. (-27,83%). Зокрема, очікувані доходи від сплати ПДФО усіма групами осіб знизились до 98,6 млн. (-32,34%); на 4 млн. менше заплановано надходжень від єдиного податку та податків на майно (-13,94% та -25% відповідно). Що стосується видатків, то доволі суперечливим виглядає рішення збільшити фінансування «Фізичної культури і спорту» на майже 4 млн. (+74,3%), особливо на тлі збільшення видатків на соціальну сферу лишень на 382,05 тис. (+12,5%) і зменшення витрат на охорону здоров’я та освіту на 693,48 тис. (-7,12%) та 7,64 млн. (-6,96%) відповідно.

Майже на чверть (-24,79%) скоротились планові бюджетні показники Старосалтівської громади. За прогнозом, місцева казна «схудне» на 19,15 мільйонів порівняно із кошторисом, затвердженим на 2022-й. Окрім звичних для громад Харківщини зменшень доходів від сплати податків на доходи фізичних осіб, єдиного податку та податків на майно, істотно впали і очікувані надходження від рентної плати за використання лісових ресурсів – з 2,8 млн. до 260 тис. В першу чергу, це пов’язано із мінною небезпекою, утвореною російськими військами, під постійними обстрілами яких довгий час перебувала громада. Загалом обсяг очікуваних власних надходжень скоротився на 31,03 млн. (-61,66%), а базова дотація зросла на 747% (до 22,51 млн. грн.). Видатки місцевого бюджету було оптимізовано за усіма напрямами. На 7% (-1,35 млн. грн.) було скорочено фінансування діяльності селищної ради; на 32,02% знизилися видатки на освіту (-7,64 млн. грн.), на 17,26% зменшили фінансування ЖКГ (-806,22 тис. грн.). В цьогорічному кошторисі повністю відсутні заплановані видатки на охорону здоров’я, як з державного, так і місцевого бюджетів.

У Дворічанської, Малинівської та Шевченківської громад, станом на початок лютого, не функціонують офіційні сайти. Веб-сторінки Великобурлуцької, Нововодолазької, Новопокровської, Печенізької, Пісочинської, Роганської та Чкаловської громад працюють, але актуальна документація відсутня, рівно як і інформація про прийняття та показники бюджету на їхніх сторінках у фейсбук.

Висновки 

З початком повномасштабного вторгнення державні структури розпочали пошуки оптимальної моделі функціонування органів місцевого самоврядування та військових адміністрацій населених пунктів. Діюче законодавство доповнювалось постановами Кабінету Міністрів, а виникаючі недоліки усували правками. В результаті, на початок лютого існує три основних нормативних акти, відповідно до яких мало б відбуватись ухвалення бюджетів громад та їхнє оприлюднення: Бюджетний кодекс, Закон України «Про правовий режим воєнного стану», а також Постанова Кабінету Міністрів України №252 від 11 березня 2022 р. із усіма супутніми змінами до неї. Відповідно до них – ВА НП отримують можливість ухвалення кошторису виключно на підставі розпорядження її голови та незобов’язані його публікувати, в той час як селищні ради мають приймати бюджет та розміщати його у публічному просторі.

На початок лютого з 26-ти селищних громад Харківської області 10 громад (Дворічанська, Великобурлуцька, Малинівська, Нововодолазька, Новопокровська, Печенізька, Пісочинська, Роганська, Чкаловська і Шевченківська) не опублікували жодної інформації про бюджет на 2023 рік. Слобожанська селищна рада обмежилась публікацією у фейсбук, в якій зазначено, що бюджет громади на 2023 рік було прийнято, без якоїсь додаткової інформації. Коломацька та Близнюківська громади також не розмістили кошторисної документації на власному сайті, але їхні дописи на фейсбук-сторінках містили не лише загальні цифри доходів та видатків, але й деталізовану інформацію за напрямами. Решта громад (13 з 26-ти), серед яких три (Борівська, Савинська та Старосалтівська), на території яких утворено ВА НП, бюджетну документацію оприлюднили у повному обсязі.

Як і міські громади, селищні планують компенсувати скорочення власних надходжень завдяки збільшенню підтримки із державного бюджету. Обсяг базової дотації збільшився щонайменше в 12-ти селищних ТГ з 15-ти, інформацію про бюджети яких виклали у відкритий доступ. Обмеженість інформації від Близнюківської та Коломацької селищних рад не дають змоги говорити про збільшення/зменшення її розмірів, а в кошторисі Донецької ця стаття доходів відсутня взагалі. Проте, на відміну від міських, в селищних громадах майже не відбулося зростання очікуваних надходжень від сплати ПДФО з грошового забезпечення військових. Ті збільшення, що мали місце, складали не більше кількох відсотків від загальної суми доходів. Це різко контрастує, наприклад, з Харківською, Лозівською чи Зміївською міськими громадами, де сплата податку з грошового забезпечення військовослужбовців забезпечує по 10-20% від усіх надходжень.