Топ-5 порушень ведення агітації на виборах мера Харкова-2021 | Аналітичний центр «Обсерваторія демократії»

Топ-5 порушень ведення агітації на виборах мера Харкова-2021

Процес позачергових виборів міського голови Харкова вийшов на фінішну пряму. У матеріалі Аналітичного центру «Обсерваторія демократії» – п’ятірка найбільш характерних для поточного виборчого процесу порушень ведення агітації.

№1. Фінансування агітаційних матеріалів не з виборчого фонду кандидата.

У Facebook шляхом таргетованої реклами масово поширюються агітаційні матеріали без зазначення в якості джерела їх фінансування виборчого фонду кандидата.

Слідуючи власним правилам, Facebook такі матеріали позначає як «рекламу, пов’язану з питаннями суспільної значущості, виборами або політикою», і вказує, ким вони оплачені. Це дозволяє виявити, що часто оплата здійснюється від імені фізичної особи (як правило – самого кандидата) або від сторонньої організації (яка навіть не є суб’єктом виборчого процесу).

Джерело зображень: Бібліотека реклами Facebook.

Між тим, розміщення агітаційних матеріалів у Facebook підпадає під ті самі норми законодавчого регулювання Виборчого кодексу, що і на інших електронних медіа-майданчиках. П.4. ч.1 ст.51 Виборчого кодексу однією із форм передвиборної агітації визначає оприлюднення в друкованих та аудіовізуальних (електронних) засобах масової інформації політичної реклами, виступів, інтерв’ю, нарисів, відеофільмів, аудіо- та відео-кліпів, інших публікацій та повідомлень. А ч.4. ст.51 Виборчого кодексу єдиним дозволеним джерелом фінансування агітаційної продукції визначає виборчий фонд кандидата.

Отже, у рекламованих на Facebook агітаційних постах в якості суб’єкта оплати має виступати лише «виборчий фонд кандидата», з зазначенням імені та прізвища. Випадки, коли оплата вказана від фізичної особи або сторонньої організації, порушують норми виборчого законодавства.

№ 2. Дискредитація опонентів («Чорний PR»).

У більшості матеріалів комунального ЗМІ «Харьковские известия», опублікованих у розділі «Выборы 2021», об’єктом дискредитації є Михайло Добкін. І одна стаття  – спрямована проти Аліни Мустафаєвої.

Джерело зображень: сайт КП «Харьковские известия» Харківської міської ради.

Дописи з «чорним піаром» проти кандидатів активно розповсюджуються у Facebook, шляхом таргетованої реклами. Тут вони публікуються у постах від цілої низки сторінок. Найчастіше об’єктами дискредитації є Добкін, Терехов, Мустафаєва, Ярославський. Застосовується як прямий хейтинг кандидатів, так і негативно-оціночні судження щодо їх виборчих перспектив з посиланням на «авторитетну думку» політологів та журналістів.

Джерело зображень: Бібліотека реклами Facebook.

Примітною технологією, що застосовується проти Добкіна, є дискредитуюча «агітації від імені опонента»: коли у пості нібито пропонується підтримати кандидата, але фактично – транслюються не притаманні йому меседжі, запускаються чутки.

Джерело зображень: Бібліотека реклами Facebook.

Конструктивної критики у таких матеріалах не спостерігається, вони є маніпулятивними щодо виборців і неетичними – до кандидатів. У випадках явного наклепу та оприлюднення фейкової інформації про кандидатів такі дописи порушують ч.5 ст.57 Виборчого кодексу, якою «забороняється поширення завідомо неправдивих відомостей про кандидата».

№ 3. Використання адмінресурсу. 

Така форма порушень ведення агітації проявляється у тому, що кошти міського бюджету Харкова, а також – інституційні та медіа-ресурси міськради використовуються для спонукання виборців підтримати кандидата-посадовця Ігоря Терехова.

Зокрема, використовуються офіційний сайт Харківської міської ради, міського голови, виконавчого комітету та комунальне підприємство – ЗМІ «Харьковские известия». Обидва медіа фінансуються з міського бюджету і повинні об’єктивно та безоціночно висвітлювати діяльність міських посадовців.

Однак, на сайті міськради розміщуються новини з акцентуванням патронажної функції Терехова у різноманітних заходах, що проводить міська влада (які також фінансуються з бюджету Харкова). Підкреслюються його переваги на посаді виконувача обов’язків міського голови, озвучуються його чисельні обіцянки.

Джерело зображень: Офіційний сайт Харківської міської ради, міського голови, виконавчого комітету.

У «Харьковских известиях» спостерігається аналогічна картина: публікуються матеріали на підтримку Терехова в якості кандидата у мери. А щодо інших кандидатів розміщуються дискредитуючі їх статті.

Джерело зображень: сайт КП «Харьковские известия» Харківської міської ради.

Подібні факти порушують не лише принцип рівних можливостей кандидатів у передвиборній кампанії, а й законодавчі норми. Зокрема, порушується ч.12 ст.57 Виборчого Кодексу України, якою кандидатам-посадовцям забороняється «залучати для передвиборної агітації або використовувати для будь-якої роботи, пов’язаної з проведенням передвиборної агітації, підлеглих їм осіб, службовий транспорт, зв’язок, устаткування, приміщення, інші об’єкти та ресурси за місцем роботи».

№ 4. «Дочасна агітація».

Оприлюднення матеріалів з ознаками агітації до законодавчо дозволених строків (з другого дня після прийняття територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидата) у цьогорічну виборчу кампанію мало широке розповсюдження.

Публікувалися матеріали як «за», так і «проти» кандидатів. Найчастіше у них фігурували Добкін та Терехов.

Джерело зображень: Бібліотека реклами Facebook.

У Facebook з початку виборчого процесу дочасно публікувалися і рекламувалися дискредитаційні дописи щодо Добкіна від 12-ти сторінок. А на його підтримку – від 2-х («Наш Дом – Харьков. Команда Михаила Добкина» та «RegioNews.ua»). Дописи «за» Добкіна містилися й у його особистому акаунті та на сайті «Харьков – наш дом».

Пости з ознаками агітації «за» Терехова рекламувалися від 11-ти сторінок (серед них – оголошення про зустрічі з мешканцями від 7-ми сторінок адміністрацій районів міста, які містили портрети Терехова з характерною для позначок у виборчому бюлетені «галочкою»). Окрім того, матеріали  агітаційного характеру розміщувалися на сайті міськради та деяких ЗМІ (зокрема, «Харьковские известия», «Редпост. Новости Харькова», «Первая столица»). А дискредитаційні дописи про Терехова рекламувалися від 3-х сторінок: «RegioNews.ua», «Первый свободный» та «Харьков за Терехова». Остання використовувала технологію «агітації від імені опонента».

Одиничні випадки оприлюднення матеріалів дочасно-агітаційного характеру зафіксовані на підтримку Костянтина Немічева (від його «іменної» сторінки, на його сайті та YouTube-каналі «Національний корпус – Харків»), Аліни Мустафаєвої (на її Facebook-сторінці та в YouTube-каналі), Дмитра Мариніна (в його особистому Facebook-акаунті), Олександра Скорика (рекламувалися від сторінки «Європейська Солідарність – Харківщина»).

Джерело зображень: Facebook, Бібліотека реклами Facebook.

Розміщення у публічному доступі агітаційних матеріалів в період виборчого процесу до законодавчо дозволеного початку агітації порушує ст.52 Виборчого кодексу «Строки проведення передвиборної агітації». Ч.1 цієї статті окреслює часові рамки агітації: «Передвиборна агітація розпочинається кандидатом … наступного дня після дня прийняття виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидата (кандидатів) і закінчується о 24 годині останньої п’ятниці перед днем голосування». А ч.3 цієї статті прямо забороняє передвиборну агітацію поза встановленими строками.

№ 5. Непрямий підкуп виборців. 

Непрямий підкуп, до того ж, з використанням адмінресурсу, спостерігається у випадках, коли на зустрічах Терехова з виборцями у районах міста від його імені усім бажаючим роздають «безкоштовні» запрошення до реконструйованого комунального зоопарку. Оплата відвідувань відбувається за рахунок коштів міського бюджету, але про це не повідомляється, а у запрошеннях міститься ім’я, прізвище та підпис Терехова.

Окрім того, на сайті міськради опубліковані новинні повідомлення з фото, де Терехов в період агітаційного процесу «відкриває» шкільні стадіони (відремонтовані коштом міського бюджету) і дарує школярам баскетбольні м’ячі.

Джерело зображень: Офіційний сайт Харківської міської ради, міського голови, виконавчого комітету.

З боку кандидата Михайла Добкіна також виявлено кейси з ознаками непрямого підкупу. Перший випадок має форму свого роду «обіцянки підкупу». Це – анонсована програма «Турбота»: вона обіцяє, що в разі обрання Добкіна мером буде прийнята міська програма виплат малозабезпеченим по 2000 грн. компенсацій на оплату послуг ЖКГ. Для «запису» на програму бажаючих запрошують прийти до «Добкін хабу» з паспортом та ІНН та написати заяву.

Більш помітно ознаки непрямого підкупу проявлені у «антиковідній благодійності» Добкіна. На Facebook-сторінці «Наш Дом – Харьков. Команда Михаила Добкина» 15-го та 18-го жовтня оприлюднені повідомлення про передачу від кандидата 40 кисневих балонів для Харківського центру екстреної медичної допомоги та початок обладнання кисневої траси в одній з лікарень Харкова. Це, як зазначається, здійснюється за кошти його виборчої кампанії.

Джерело зображень: Facebook.

Надання виборцям або закладам будь-яких товарів, послуг, матеріальних чи нематеріальних активів, якщо вони супроводжуються згадуванням імені кандидата, закликами або пропозиціями голосувати за нього (чи не голосувати за іншого), порушують ч.6 ст. 57 Виборчого кодексу України і вважаються підкупом виборців. Такі дії передбачають відповідальність згідно ч.2 ст.212.10 Кодексу України про адміністративні правопорушення або ст.160 Кримінального кодексу України.

Аналітичний центр «Обсерваторія демократії». 

Матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Democratic Elections in Eastern Ukraine», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED).  Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».