Дочасна online-агітація під час харківських мерських виборів-2021 | Аналітичний центр «Обсерваторія демократії»

Дочасна online-агітація під час харківських мерських виборів-2021

З 21 по 30 вересня кандидати на посаду міського голови Харкова подавали документи до територіальної виборчої комісії. Передвиборну агітацію вони можуть починати лише наступного дня після прийняття комісією позитивного рішення про їх реєстрацію. Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» здійснив моніторинг інформаційних Інтернет-ресурсів на предмет наявності дочасної агітації кандидатів.

Офіційно процес виборів міського голови Харкова почався 11 вересня. Отже, дочасною є та агітація, яка проводилася з 11 вересня – до наступного дня після реєстрації того чи іншого кандидата. У кандидатів строки початку дозволеної агітації – різні, адже документи до виборчої комісії вони подавали у різні дати, а комісія мала 5 днів на прийняття рішення, реєструвати кандидата чи ні.

Дочасна агітація у Facebook та на інформаційних сайтах

Найбільше матеріалів з ознаками агітації «за» або «проти» кандидатів виявлено щодо Ігоря Терехова та Михайла Добкіна.

Ознаки агітації за Михайла Добкіна (зареєстрований 25 вересня, й, відповідно, отримав право агітувати з 26-го вересня) містяться у рекламованих постах Facebook-сторінки «Наш Дом – Харьков. Команда Михаила Добкина» та на сайті «Харьков – наш дом». Зокрема, у рекламованому 18-21 вересня пості сторінки та відповідному матеріалі сайту харків’ян запрошують взяти участь у програмі «Турбота» і надати свої персональні дані, щоб отримати 2000 грн. на компенсацію послуг ЖКГ. Обіцяють, що кошти виділять з міського бюджету, якщо Добкіна оберуть мером. А у постах сторінки, що рекламувалися 21-24 вересня та 21-27 вересня, Добкін озвучує положення своєї передвиборної програми.

Рекламовані пости зі сторінки «RegioNews.ua» мають ознаки агітації за Михайла Добкіна і проти Ігоря Терехова. У більшості з них  – передвиборні заяви та обіцянки Добкіна, а в інших – критика Терехова, негативна оцінка його перспектив на виборах.

У своєму Facebook-акаунті Добкін 11-го, 17-го та 25-го вересня публікував «звіти» з фотографіями про свої зустрічі з мешканцями Харкова. У «звіті» від 25-го вересня кандидат зазначає, що «мои встречи с харьковчанами сложно назвать агитацией».

Ознаки агітації проти Добкіна містять пости сторінок «Харьков За Мишу Добкина», «Харків – це Україна» та «Харьков против Добкина». Агресивні пости рекламувалися від сторінки «Мирный Харьков». І два пости – від сторінки «Патріоти Харкова» (тут його називають українофобом і висловлюються «категорично проти реваншу окупанта»).

Також проти Добкіна спрямовані рекламовані пости сторінок «Первая столица», «Первая Столица Спецпроекты», «Типичный Харьков», «Харьков Оперативный», «Харьковская Губерния», «Скучный Харьков», «Первая Столица – Скандалы». А щодо Терехова – від цих сторінок (за виключенням останньої) рекламувались позитивні дописи.

Ігор Терехов був зареєстрований 28 вересня, і може агітувати на законних підставах лише з 29 вересня. Матеріали з ознаками дочасної агітації за нього  рекламувалися від сторінки ЗМІ «Харьковские известия» і на його сайті. Це ЗМІ є комунальним, фінансується з міського бюджету Харкова. У багатьох його матеріалах акцентується участь Терехова у міських заходах, «патронат» над деякими з них, висвітлюються зустрічі з «вдячними мешканцями».

Примітним є рекламований 22-25 вересня пост з посиланням на статтю з сайту цього ЗМІ під назвою «Работу Терехова позитивно оценили 59% харьковчан: результаты муниципального опроса». Для впливу на аудиторію тут використовується метод «посилання на авторитет». Наводиться коментар політолога Вадима Карасьова про результати 7-го Всеукраїнського опитування соціологічної групи «Рейтинг». Акцентується, що «большинство харьковчан позитивно оценивают курс Игоря Терехова по развитию города». Терехову дається схвальна оцінка, і  робиться програмуюче припущення: «так что, возможно, он сможет повторить результат Кернеса». Схожий допис рекламувався й від сторінки «Редпост. Новости Харькова» 22-25 вересня, з гіперпосиланням на відповідну статтю у цьому ЗМІ.

Варто зазначити, що у самому опитуванні «Рейтингу» прізвище Терехова не згадується, а у слайді з оцінкою мешканцями обласних центрів діяльності своїх мерів Харків за показником позитивної оцінки – далеко не на перших місцях.

Ознаки дочасної агітації за Терехова містяться й у постах сторінки «Первая Столица – Главное». А від сторінки «Первая Столица – Акценты» рекламувалися два пости (20-21 вересня та 16-18 вересня), у яких застосовано згадуваний метод «посилання на авторитет». Наводяться схвальні відгуки київських політологів про Терехова (у першому – Володимира Фесенка, у другому – Вадима Карасьова та Олександра Кочеткова). У першому пості Терехова називають «фаворитом» (якого нібито вирішив підтримати Олександр Фельдман). У другому – вихваляють міські проекти, які Терехов використовує для збільшення своєї впізнаваності (зокрема, «картку харків’янина»). І стверджують, що «одним из наглядных подтверждений открытости городских властей является честная избирательная кампания на пост мэра».

Візуальні ознаки дочасної агітації за Терехова виявлені у рекламованих від 7-ми сторінок адміністрацій районів Харкова оголошеннях про зустрічі з мешканцями. Оформлені вони однаково: під текстом оголошення – портрет Терехова, його ім’я та прізвище, а також –  характерна «галочка», яку виборці ставлять у бюлетені, голосуючи «за» кандидата. Від сторінок «Адміністрація Немишлянського району Харківської міської ради», «Адміністрація Київського району Харківської міської ради», «Новобаварский район г.Харьков», «Індустріальний район Харкова», «Холодногірський район» з 11 вересня рекламувалося по 3 таких оголошення, від сторінки «Адміністрація Основ’янського району» – 4, «Адміністрація Московського району» – 6 оголошень.

І навіть на офіційному сайті Харківської міської ради, міського голови, виконавчого комітету розміщувались матеріали з ознаками агітації за Терехова. 25 вересня оприлюднений матеріал «Блок Кернеса» одноголосно підтримав кандидатуру Ігоря Терехова на виборах мера» про висунення Терехова кандидатом на партконференції. Повідомляється про «750 делегатів і відомих харків’ян, які підтримують нинішнього керівника міста», наводяться передвиборні плани Терехова. На деяких фото зображено символіку партії, від якої висувається кандидат та його передвиборне гасло «Харків – це круто!». В кінці зазначено, що «згідно з опитуваннями всеукраїнської соціологічної групи «Рейтинг», Ігор Терехов є фаворитом серед харківських виборців на виборах мера», і що «60% харків’ян висловили підтримку міській владі». Гіперпосилань на результати опитування не наводиться.

А 28 вересня на сайті Харківської міськради опубліковано матеріал «Ігор Терехов подав документи до міської виборчої комісії», у якому озвучені вище меседжі дублюються.

Джерело зображень: Офіційний сайт Харківської міської ради, міського голови, виконавчого комітету.

Такі матеріали на офіційному сайті місцевої влади не тільки містять ознаки дочасної агітації, а й порушують п.2 ч.1 ст.57 Виборчого кодексу України (заборона органам місцевого самоврядування брати участь в агітації) та ч.12 ст.57 (заборона кандидатам – посадовцям органів місцевого самоврядування використовувати для передвиборної агітації або дій, пов’язаних з нею, об’єкти та ресурси за місцем роботи). А також порушується ч.3 та ч.6 ст.51, згідно яких, офіційні повідомлення про кандидата-посадовця мають містити лише інформацію про виконання ним службових обов’язків і «не повинні містити коментарів агітаційного характеру, а також відео-, аудіозаписів, кінозйомок, фотоілюстрацій про дії зазначених осіб як кандидатів».

Від деяких інфо-ресурсів надавалася дочасна агітація проти Терехова. Зокрема, у рекламованому з 14 по 20 вересня пості Facebook-сторінки «Первый Свободный» його звинувачують у брехні не підвищувати тарифи, і називають це популістським передвиборним скандалом. А дописи сторінки «Харьков за Терехова» ніби вихваляють кандидата. Але насправді є маніпулятивними: слогани постів – провокативні (на зразок «Игорь Терехов реконструировал и сделал современный стадион в школе №94!»), а коментарів під ними – надмірна кількість, і майже всі – негативні (що свідчить про застосування «ботів»).

За Костянтина Немічева (зареєстрований 25 вересня, отримав право агітувати з 26-го) агітаційний характер мали пости, рекламовані від однойменної сторінки. Багато з них містять напис «Костянтин Немічев. Єдиний кандидат від проукраїнських сил». А у пості від 14 вересня розміщено запрошення на дитяче свято у парку «Юність», яке супроводжено написом: «за підтримки єдиного кандидата від проукраїнських сил на посаду Харківського міського голови Костянтина Немічева» (свято не відбулося через погодні умови, як повідомив заздалегідь Немічев у своєму Телеграм-каналі). 23 та 24 вересня вийшли оголошення з закликом «Став лайк, якщо підтримуєш Костянтина Немічева – єдиного кандидата від проукраїнських сил».

І у багатьох постах наводились гіперпосилання на сайт кандидата, де розміщена, зокрема, його агітаційна газета. Вона містить необхідні у агіт-матеріалах дані про типографію, тираж, замовника (яким є сам кандидат). Але оприлюднена дочасно: 24 вересня вона вже була на сайті.

У особистому Facebook-акаунті Дмитра Мариніна (зареєстрований 25 вересня, агітація йому дозволена з 26-го) 23 вересня розміщено пост з заявою про подання ним документів до виборчої комісії. На одному фото присутній його передвиборний логотип: у півколі зірок зображені прізвище та ім’я кандидата та лозунг «Новый Харьков – новый мэр».

За Аліну Мустафаєву (подала документи на реєстрацію 28 вересня) матеріали з ознаками дочасної агітації розміщувалися на її Facebook-сторінці. У дописі від 22 вересня є візуальне зображення її імені та прізвища, з «галочкою», яку виборці ставлять у бюлетені, коли голосують «за» кандидата. А пост від 25-го числа містить розповідь про один з пунктів передвиборної програми. Під обома дописами розміщені гіперпосилання на відповідні відео-ролики на її YouTube-каналі.

Пост з ознаками агітації за Олександра Скорика (зареєстрований 30 вересня) рекламувався від сторінки «Європейська Солідарність – Харківщина» 21-24 вересня. Тут виражається підтримка його кандидатури з боку почесного громадянина Харкова Ігоря Маліцького, з посиланням на його слова описуються досягнення Скорика. Стверджується, що «саме таким має бути харківський голова» і висловлюється сподівання, «що  Харків підтримає Олександра Скорика».

Від сторінки «Саша Псих – политика, как она есть» з 11 по 15 вересня рекламувався відеоролик, у якому кандидат Олександр Кондрусик (зареєстрований 25 вересня) озвучує меседж, що Фельдман нібито піде на вибори в якості технічного кандидата Терехова, що «відтягне» голоси у Добкіна. Негативну оцінку Добкіна містять й інші відео кандидата, зокрема, ролик від 25 вересня та відео, рекламоване 15-20 вересня. А себе Кондрусик називає «народним кандидатом», стверджує, що люди його підтримують і надсилають гроші на передвиборний внесок (для пожертвувань розмістив номер банківської картки). 

Дочасна агітація через YouTube-канали 

Аліна Мустафаєва на своєму YouTube-каналі активно публікувала відеоролики з критикою діяльності Терехова і висвітленням проблем міста, яким мерія не приділяє уваги. У короткому ролику «Что я сделаю» від 11 вересня  вона розповідає про свій план ліквідувати Жилкомсервіс у разі обрання мером. У відео «Война клонов Алины Мустафаевой на выборах в Харькове» від 22 вересня нагадує про свій намір балотуватися у мери, запрошує прийти проголосувати, застерігає, що нібито хтось шукає її «клонів» для маніпуляцій на виборах, натякає на корупцію у міськраді, а себе оцінює – «я молодец».

На YouTube-каналі «Національний корпус – Харків» 18 вересня вийшов промо-ролик Немічева, який місить «звіт» про його діяльність за 5 років, передвиборний слоган «Сильний лідер – сучасний Харків!» та напис у нижній частині відео «Костянтин Немічев – єдиний кандитат від проукраїнських сил». А 24 вересня випустили ролик, у якому очільники двох різних організацій Харкова та група підприємців ринку «Барабашово» закликають голосувати за Немічева.

YouTube-канал «КРКП Україна» оприлюднював ролики з дочасною агітацією за Дмитра Мариніна. Так, заставка на початку відео від 17 вересня містить передвиборну символіку кандидата: його прізвище й ім’я в оточенні зіркового півкола та слоган «Новый Харьков – новый мэр!». Усе оформлено у впізнаваних кольорах: жовтий та темно-синій на бірюзовому фоні. А у відео від 21 вересня символіка невеликого розміру розміщена у верхньому правому кутку екрану.

На YouTube-каналі «Саша Псих – политика, как она есть» розміщує свої відео Олександр Кондрусик. Їх тут менше, ніж у Facebook, але є «ключові» (з ознаками агітації проти Добкіна). Це – відео від 14-го та  24 вересня.

Згідно ч.1 ст.51 Виборчого кодексу України,  «передвиборна агітація – це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата, партію (організацію партії) – суб’єктів виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися у будь-якій формі та будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України».

Але, так звана «дочасна» агітація є незаконною: порушує ст.52 Виборчого кодексу «Строки проведення передвиборної агітації». Ч.1 цієї статті встановлює дозволені часові рамки агітації: «Передвиборна агітація розпочинається кандидатом, партією (організацією партії) наступного дня після дня прийняття виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидата (кандидатів) і закінчується о 24 годині останньої п’ятниці перед днем голосування». А у ч.3 «Передвиборна агітація у період виборчого процесу поза строками, встановленими у цій статті, забороняється».

Аналітичний центр «Обсерваторія демократії». 

Матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Democratic Elections in Eastern Ukraine», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED).  Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».