Прес-конференція «Виборча кампанія в Харківській області: демократичні стандарти та електоральні розклади» | АНАЛIТИЧНИЙ ЦЕНТР «ОБСЕРВАТОРІЯ ДЕМОКРАТІЇ»

Прес-конференція «Виборча кампанія в Харківській області: демократичні стандарти та електоральні розклади»

16 липня в прес-центрі «Накипіло» відбулася прес-конференція Аналітичного центру «Обсерваторія демократії» на тему «Виборча кампанія в Харківській області: демократичні стандарти та електоральні розклади».

Під час прес-конференції директор «Обсерваторії демократії» Вікторія Шевчук презентувала новий проект «Просування демократичного голосування в Східній Україні», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED), а також запущену в рамках проекту «консультаційну лінію» для ЗМІ та громадськості на сайті Аналітичного центру «Обсерваторія демократії» (розділ «Консультаційна лінія» на сайті центру – http://od.org.ua/консультация).

Експерт «Обсерваторії демократії», кандидат політичних наук Антон Авксентьєв проаналізував електоральні розклади і основні тренди кампанії в округах Харківської області:

  1. В цілому, типова картина харківського округу на цих виборах – це протистояння чинного нардепа, підтримуваного мером Кернесом, і слабо впізнаваного кандидата від президентської сили, що акумулює (з деяким ККД) партійний рейтинг «Слуги народу» без володіння особистим. Стратегічно діючі нардепи роблять ставку на «добрі справи», працюють у зв’язці з районними адміністраціями та в наочної агітації всіляко підкреслюють зв’язок з Геннадієм Кернесом. З іншого боку, в таборі Зе-команди опрацьовується типова стратегія ототожнення з Володимиром Зеленським та підкреслення того, що кандидати представляють собою абсолютно нові обличчя не з системи.
  1. Виняток становлять округи №169 і №174, де діючі депутати-мажоритарники конфліктують з мером, і, основне протистояння відбувається якраз по лінії «кандидат мера» vs «діючий нардеп». Незважаючи на стабільно високий особистий рейтинг мера, механіка трансляції цього рейтингу іншим суб’єктам поки дає збій – «Опозиційний Блок» на даний момент знаходиться на 3-му місці партійних уподобань харків’ян (хоч і має всі шанси зрівнятися з «ВП-За Життя» до 21 липня). Кампанії Олександра Грановського і Олександра Ткаченка в 169-м і 174-му округах також стають серйозним випробуванням і своєрідним індикатором того, чи може Кернес робити переможцем будь-якого кандидата.
  1. При уніфікованості підходів Зе-Команди, пул кандидатів, підтримуваних Геннадієм Кернесом, навпаки обрав досить різні тактики. Наприклад, п’ятеро вважало за краще самовисування, а ще по одному – франшизи «Опозиційного Блоку» і «За Життя». Двоє кандидатів ведуть свої кампанії в стилістиці «Слуги народу», зелених кольорах та зі ставкою на молодь, але інші залишилися вірні більш традиційним візуальним рішенням.
  1. У 7-ми округах Харківського регіону, розташованих за межами обласного центру, на фінішну пряму виборів вийшло 59 кандидатів, 39 – від партій, 20 – самовисуванцями. Забезпечили своїми кандидатами все 7 округів тільки партії «Слуга Народу» та «Опозиційна платформа-За життя». При цьому вже при першому наближенні стає очевидно, що якість кадрового відбору явно поступається кількості. І якщо слабким місцем кандидатів від «Опозиційною платформи-За життя» є їх маловідомість або дуже містечкове вплив, то «Слуга Народу» висунув в декількох округах взагалі харків’ян, никах не пов’язаних з територіями, інтереси яких вони мають намір представляти.
  1. Типовий округ в області з лякаючою точністю дублює себе ж зразка 2012 і 2014 років – змагання впливового чинного нардепа з 2-3 кандидатами, явно поступаються йому ресурсно і/або організаційно. Паралель з 2012-м наводить ренесанс тандему Кернес-Добкін в комплекті з кількома видними представниками області, тепер уже під партійним брендом «Опозиційний блок».
  1. У 2012 році партійно-адміністративна вертикаль імені Кернеса-Добкіна в Харківській області централизовала і консолідувала партійний і адміністративний ресурс, щоб закріпити всі округи за представниками Партії регіонів: партійний рейтинг «працював» на персональний результат мажоритарника. У виборчій кампанії-2019 – ситуація зворотна, оперативного нарощування рейтингу потребує партія «Опозиційний блок», тому ефект ототожнення покликаний спрацювати в зворотному напрямку: в 5-ти округах з 7-ми (№№ 175-179) «міцні» мажоритарники йдуть під брендом «Опозиційного блоку», ототожнюючи його з вже напрацьованим власним рейтингом в округах і зміцнюючи його електорально.
  1. Таким чином, і «Слуга Народу» і «Опозиційний блок» в округах Харківської області вирішують, по суті, схоже завдання: «Слуга Народу» – намагається конвертувати партійний рейтинг в електоральний результат своїх кандидатів-мажоритарників, а «Опозиційний блок» – навпаки: рейтинг мажоритарників – в партійний.

Експерт «Обсерваторії демократії» Марія Ступина виклала значущі тенденції застосування незаконних (прямо порушують законодавство) і недемократичних (підривають демократичні стандарти, але прямо не суперечать законам) форм ведення агітації, які проявилися в ході кампанії:

(1) політична заангажованість представників органів влади та їх спільна з кандидатом в депутати участь в публічних заходах;

(2) використання в агітаційних матеріалах кандидатів зображень Президента України та мера Харкова;

(3) використання в агітаційних матеріалах кандидатів не від партії «Слуга Народу» стилістики і колірної гами партії «Слуга Народу»;

(4) прихована політична реклама кандидатів в ЗМІ, в тому числі, комунальної форми власності;

(5) залучення кандидатами іменних і афілійованих благодійних фондів;

(6) поширення «чорного піару» щодо кандидатів-опонентів під виглядом аналітичних матеріалів громадських організацій або журналістських розслідувань.