Цікавлять телеграм-канали, які, ймовірно, створюються до майбутніх місцевих виборів у Харкові. Взяти, наприклад, такі канали, як РАКЛИ (https://t.me/rakly), ВЕХА (Харків) (https://t.me/vekha), TRUE. (https://t.me/true_kha), Якійсь Змій (https://t.me/eb_styd), ЯстребиUA (https://t.me/howksua). Чи знаєте ви про ще якісь харківські телеграм-канали, які, можливо, покликані формувати громадську думку напередодні виборів? Хто стоїть за їх створенням (хоча б приблизно, прізвища, посади)? Чи відомо, що собою являє їхня аудиторія? Чи буде вплив на місцевих виборах в Харкові настільки ж відчутним, яким він був під час президентської та парламентської кампаній? | АНАЛIТИЧНИЙ ЦЕНТР «ОБСЕРВАТОРІЯ ДЕМОКРАТІЇ»

Цікавлять телеграм-канали, які, ймовірно, створюються до майбутніх місцевих виборів у Харкові. Взяти, наприклад, такі канали, як РАКЛИ (https://t.me/rakly), ВЕХА (Харків) (https://t.me/vekha), TRUE. (https://t.me/true_kha), Якійсь Змій (https://t.me/eb_styd), ЯстребиUA (https://t.me/howksua). Чи знаєте ви про ще якісь харківські телеграм-канали, які, можливо, покликані формувати громадську думку напередодні виборів? Хто стоїть за їх створенням (хоча б приблизно, прізвища, посади)? Чи відомо, що собою являє їхня аудиторія? Чи буде вплив на місцевих виборах в Харкові настільки ж відчутним, яким він був під час президентської та парламентської кампаній?

До цього списку харківських телеграм-каналів можна додати «Рюкзак Авакова» (https://t.me/riukzak_avakova) і «Вахтер Держпрому» (https://t.me/vgosprom). Характерно, що у всіх каналів низька відвідуваність і кількість підписників, але в їх числі – лідери думок, блогери, журналісти, які ретранслюють інформацію з цих каналів, розширюючи її реальну аудиторію. Не тільки ЗМІ, а й практично весь Facebook став реакційним щодо Telegram: грубо кажучи, на даний момент телеграм-канали – це майданчики для формування порядку денного і «вкидання» чуток, які потім обговорюються в Facebook. Характерно, що у представників громадянського суспільства Харкова поки що не сформувався досить сильний імунітет критичного мислення до контенту телеграм-каналів, який часто носить маніпуляційний характер.

Більшість каналів – анонімні, хоча деякі своєю тональністю особливо не приховують замовників (наприклад, «Якийсь змій» – промерський канал, «ТРУХА» – прогубернаторский). Ймовірно, на початок 2020 року, кожна харківська група впливу обзаведеться одним або декількома каналами. Однак поки що у всіх каналів великі проблеми з контентом, реальними інсайдами та регулярністю оновлень – можливо, тому вони так поступаються за кількістю підписників телеграм-каналам харківських пабліків (у лідера сегмента каналу «Ракли» – 4 тисячі осіб порівняно з 82 тисячами у каналу «Х*йовий Харків»).

Малоймовірно, що регіональні політичні телеграм-канали зіграють визначальну роль на місцевих виборах у Харкові (і особливо в області). Технологічно це просто новий інструмент в інформаційних конфліктах, який поки що більше орієнтований на селекторат, ніж на електорат. Викиди компромату і «сенсацій» через телеграм-канали можуть більшою мірою впливати на розподіл тих посад, на які призначають, а не обирають.

Також не варто виключати ймовірності, що бум створення телеграм-каналів (і довіри до їх контенту) буде зупинений «зверху» посилюванням відповідальності за публікації в інтернеті, якщо чинна центральна влада відчує для себе реальну загрозу від цих каналів.

Антон Авксентьєв, кандидат політичних наук

Аналітичний центр «Обсерваторія демократії»  

Консультаційний матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Democratic Elections in Eastern Ukraine», що реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED). Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».