Висвітлення посадової діяльності & передвиборна агітація за бюджетний кошт | АНАЛИТИЧЕСКИЙ ЦЕНТР «ОБСЕРВАТОРИЯ ДЕМОКРАТИИ»

Висвітлення посадової діяльності & передвиборна агітація за бюджетний кошт

Агітаційна кампанія кандидатів на посади у органах місцевої влади – в розпалі. Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» дослідив, як діючі мери та інші топ-чиновники Харківщини, які балотуються на посади міських голів, протягом виборчого процесу презентують свою поточну професійну діяльність й наскільки таке висвітлення посадової діяльності є de facto передвиборною агітацією.

Агітація чи інформування про діяльність на посаді: тонка грань

До категорії топ-чиновників Харківщини відносимо осіб, які займають посади міських голів, голів районних рад, а також обласної та районних державних адміністрацій. За Законом «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації», поточна діяльність органів місцевої влади, у яких працюють ці посадовці, може висвітлюватися як у засобах масової інформації органів місцевого самоврядування (які повністю або частково фінансуються з місцевого бюджету), так і у приватних ЗМІ. Згідно ст. 21 означеного Закону, орган місцевої влади повинен укласти з редакцією ЗМІ, у якому висвітлюється діяльність органу, спеціальний договір. На інформаційні матеріали про діяльність органу влади у приватних ЗМІ також можуть витрачатися бюджетні кошти, якщо це передбачено договором (ст. 5 Закону).

Означений Закон не регламентує, яку долю контенту у ЗМІ, що інформують про діяльність органу місцевої влади, присвячувати тій чи іншій посадовій особі і в якому ракурсі її висвітлювати. Але з початком виборчого процесу стає помітним, що кількість публікацій та відео-сюжетів у місцевих ЗМІ з топ-посадовцями, які балотуються в мери, суттєво збільшується. А їх поточна діяльність часто висвітлюється з акцентуванням патронажної функції щодо різноманітних проектів, заходів, видів робіт, які проходять в місті. Характерними є повідомлення про проведення культурно-спортивних заходів / ремонти доріг / благодійні акції / реконструкції парків та архітектурних об’єктів тощо «під патронатом», «за сприяння» «при активній участі» того чи іншого топ-чиновника.

Виглядає так, що підконтрольні місцевій владі ЗМІ використовуються з агітаційною метою. Хоча означені сюжети, де фігурують чиновники, в більшосіт випадків не містять прямих закликів голосувати за них на виборах, а значить, як вони вважають, — під законодавче визначення агітації та її обмежень не підпадають. Хоча, це явно неоднозначний момент, адже ст. 51 Виборчого кодексу визначає передвиборну агітацію досить широко як «здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата», а пункт 6 цієї статтї, хоча й не відносить офіційні повідомлення в період виборчого процесу про дії кандидатів, які є посадовцями, до передвиборної агітації, але обмеження все ж таки встановлює: забороняє присутність у таких висвітленнях «коментарів агітаційного характеру, а також відео-, аудіозаписів, кінозйомок, фотоілюстрацій про дії зазначених осіб як кандидатів». У будь-якому випадку, таки кейси все одно являють собою «завуальовану агітацію», яка розповсюджується у ЗМІ повністю або частково за бюджетні кошти.

Дилема полягає також у тому, що висвітлювані проекти та заходи представляють собою процес та результат поточної роботи органів місцевої влади, комунальних установ і самих посадовців. Часто спостерігається, що виконання посадовцями своїх прямих обов’язків (в тому числі – контролюючих функцій) презентується як якесь досягнення. Фінансуються означені заходи та проекти, як правило, з бюджету, а чиновники отримують за свою роботу зарплатню. Тим не менш, часто посадовці-кандидати de facto перетворюють місцевий бюджет на своєрідний «виборчий фонд», а посада стає додатковим ресурсом, якого інші кандидати не мають.

У такому випадку, як мінімум, можемо констатувати, що топ-чиновники використовують недемократичні методи передвиборної боротьби. Навіть, якщо порушення Кодексу, що у передвиборному процесі підконтрольні місцевій владі ЗМІ позитивно і часто висвітлюють діяльність окремих кандидатів-посадовців з акцентом на їх патронажній функції, не завжди очевидно. Все одно, у порівнянні з іншими кандидатами, топ-посадовці отримують перевагу у вигляді доступу до фінансованих з бюджету інформаційних та інших адміністративних ресурсів.

Під час виборчого процесу «завуальована агітація» поточною діяльністю на посаді спостерігається з боку більшості топ-чиновників, які балотуються до органів влади. Чітко відзрізнити об’єктивне висвітлення робочої діяльності посадовця від її презентації з метою підвищення популярності у електорату, досить важко – надто тонка грань між ними, а критерії, встановлені чинним законодавством, — досить розмиті.

Щоправда, обмеження, які встановлює Виборчий кодекс (ст. 57) щодо передвиборної агітації діючих посадовців-кандидатів, стосуються не лише заборони для них проводити агітацію під час офіційних заходів, але й заборони «залучати для передвиборної агітації або використовувати для будь-якої роботи, пов’язаної з проведенням передвиборної агітації, підлеглих їм осіб, службовий транспорт, зв’язок, устаткування, приміщення, інші об’єкти та ресурси за місцем роботи».

Чинні посадовці Харківської області, які балотуються на посади міських голів 

ПІБ посадовця Яку посаду займає зараз  На яку посаду балотується Суб’єкт висування
Кернес Геннадій Адольфович Харківський міський голова Харківський міський голова «Блок Кернеса-Успішний Харків!»
Кучер Олексій Володимирович Голова Харківської обласної державної адміністрації «Слуга народу»
Столбовий Іван Михайлович Балаклійський міський голова Балаклійський міський голова «Блок Кернеса-Успішний Харків!»
Бало Олександр Олексійович Барвінківський міський голова Барвінківський міський голова «Блок Світличної «Разом!»
Щолок Валентина Семенівна Голова Барвінківської районної ради самовисування
Голуб Микола Вікторович Богодухівський міський голова Богодухівський міський голова «Наш край»
Рисцов Анатолій Васильович Голова Богодухівської районної державної адміністрації «Слуга народу»
Скрипніченко Валерій Володимирович Валківський міський голова Валківський міський голова «Блок Світличної «Разом!»
Степанець Анатолій Вікторович Голова Вовчанської районної ради Вовчанський міський голова «Опозиційна платформа-За життя»
Шевченко Володимир Сергійович Вовчанський міський голова «Слуга народу»
Голодніков Павло Вікторович Голова Зміївської районної державної адміністрації Зміївський міський голова «Слуга народу»
Кучков Петро Володимирович Зміївський міський голова «Блок Кернеса-Успішний Харків!»
Марченко Валерій Віталійович Ізюмський міський голова Ізюмський міський голова «Слуга народу»
Кайдаш Олександр Вікторович Голова Красноградської районної державної адміністрації Красноградський міський голова «Слуга народу»
Мацегора Геннадій Миколайович Заступник Куп’янського міського голови Куп’янський міський голова «Опозиційна платформа-За життя»
Зеленський Сергій Володимирович Лозівський міський голова Лозівський міський голова самовисування
Лазуренко Леонід Іванович Люботинський міський голова Люботинський міський голова «Слуга народу»
Сітов Веніамін Іванович Мереф’янський міський голова Мереф’янський міський голова «Слуга народу»
Бакшеєв Микола Миколайович Первомайський міський голова Первомайський міський голова «ВО «Батьківщина»
Брюханов Олександр Миколайович Південноміський міський голова Південноміський міський голова «Слуга народу»
Мінаєва Галина Миколаївна Чугуївський міський голова Чугуївський міський голова «Слуга народу»

Джерело даних: сайт ЦВК.

Не у всіх 17-ти містах Харківської області діючі мери, голови районних рад та держадміністрацій балотуються на посади міських голів у поточному виборчому процесі. Чиновників такого рівня немає серед зареєстрованих кандидатів у мери Дергачів та Куп’янську.

Мера у Дергачів немає з 2017-го року: тоді обраного на цю посаду на місцевих виборах-2015 Олександра Лисицького збила вантажівка комунхозу, яка виконувала поливальні роботи в місті. Зараз на посаду міського голови тут балотується 10 кандидатів (друге місце за кількістю після Харкова). Але ані топ-чиновників районного або міського рівнів, ані секретаря міськради або заступників мера, серед них немає.

Мер Куп’янську помер минулого року, а нового не обирали. Секретар міськади Валерій Говоров на посаду місьского голови не претендує (йде в депутати облради). А у мери балотується заступник міського голови Геннадій Мацегора, який представляє впливову місцеву політгрупу (докладний аналіз передвиборного розкладу у Куп’янську ми провели в одному з попередніх матеріалів). Він – єдиний кандидат у мери міста, який має безпосередній доступ до фінансових та організаційних ресурсів міськради.

Чинний мер Харкова та голова ХОДА

Серед топ-посадовців Харківщини, які балотуються у мери на поточних виборах, найбільш презентованою є посадова діяльність діючого мера Харкова Геннадія Кернеса та голови облдержадміністрації Олексія Кучера. Обидва мають найбільші в регіоні адміністративні та інформаційні ресурси і обидва балотуються на посаду міського голови Харкова. Кернес йде від своєї іменної партії «Блок Кернеса – Успішний Харків!», а Кучер – від пропрезидентської «Слуга народу».

Незважаючи на те, що Геннадій Кернес знаходиться на лікуванні у Німеччині і з 23 серпня не з’являвся на публіці, він ще до початку виборчого процесу встиг скористатися доступними ресурсами посади з метою підвищення своєї популярності у виборців. Він не припиняв цю діяльність протягом усієї каденції, а останнім роком, з наближенням місцевих виборів, суттєво посилив. Різні аспекти діяльності Кернеса «з прицілом» на нинішні місцеві вибори ми систематично аналізували у щомісячних моніторингових оглядах трендів харківської політики протягом попереднього політичного сезону — з вересня 2019 по червень 2020-го років.

Геннадій Кернес зробив свою поточну діяльність на посаді предметом активної презентації в розрізі підвищення популярності у населення і широкого висвітлення у місцевих підконтрольних ЗМІ. Інноваційними медіа-майданчиками для цього стали соцмережі, де Кернес має активно наповнювані контентом сторінки та особисті акаунти, а також YouTube та Telegram, де у нього є іменні канали. Численні реконструкції інфраструктурних об’єктів міста, парків та скверів, проекти з «діджиталізації» Харкова, різноманітні культурно-спортивні заходи та свята, ремонти і будівництва доріг (в тому числі – скандальний проект дороги через «Барабашово»), експлуатація електоральних розколів (майже річна «епопея» з перейменуванням проспекту Григоренка на Маршала Жукова та «Безсмертний полк на балконах» на 9 травня) і, навіть, «карантинний» кейс  — все це було предметом широкого висвітлення протягом останнього року, яке помітно посилювалось з наближенням місцевих виборів.

Коли 5 вересня розпочався виборчий процес, Кернес вже на публіці не з’являвся і особистої участі у «передвиборно-орієнтованих» заходах не брав. Як виявилося, для електорату Кернеса цього було й не потрібно. Адже мер настільки ефективно попрацював до хвороби над створенням свого образу «міцного господарника», що цей образ, матеріалізований на агітаційних білбордах його партії  у вигляді мультяшного персонажу, став для виборців повноцінною заміною реального Кернеса. Рейтинги мера впали незначно, а його «соратники» з числа керівного складу міськради успішно продовжували експлуатувати ті самі засоби впливу на електорат у вигляді презентації різноманітних заходів та проектів, якими користувався сам Кернес.

Звичайно, з огляду на хворобу, кількість інформаційних майданчиків для презентації досягнень мера суттєво звузилася: особисті акаунти  Кернеса у соцмережах, YouTube-  та Telegram-канали у період передвиборної агітації не наповнюються контентом, а це дещо знижує вплив на аудиторію молодшого віку. Втім, залишається сайт міськради, друкована преса, онлайн-портали та телеканали, у яких не тільки висвітлюється поточна діяльність міськради, а й зустрічаються матеріали, які безпосередньо експлуатують образ Кернеса,  — з вже характерними «під патронатом», «за сприяння» та «за підтримки».

Так, у онлайн-огляді «Харьковские известия» 9 жовтня розміщено повідомлення про відкриття муніципального стартап-центру. В наприкінці повідомлення зазначено, що «ідея створення муніципального стартап-центру реалізована за підтримки Харьківського міського голови Геннадія Кернеса». Ще один яскравий приклад експлуатації діяльності Кернеса на посаді за його відсутності – стаття від 10 жовтня про зустріч батьківських комітетів Харкова з заступником мера Ігорем Тереховим. Мова на зустрічі йшла, зокрема, про ремонти шкіл, прибудинкових територій, внутрішньоквартальних доріг тощо. Допис містить не тільки озвучені Тереховим плани мерії щодо цих ремонтів, а й неодноразові подяки «керівництву міста на чолі з нашим мером Геннадієм Адольфовічем» з боку присутніх там представників батьківських комітетів.

Виглядає так, що «віртуально» Кернес, навіть, за своєї фізичної відсутності у Харкові, продовжує працювати як завжди, «на благо усіх харків’ян». А його діяльність на посаді використовується чиновниками міськради з орієнтиром на підтримку електоратом «бренду» Кернеса на поточних виборах.

Олексій Кучер, який в розпал агітаційного процесу, 11 жовтня, виклав у своєму Facebook-акаунті фото з портретом Кернеса і підписав його «тренер», судячи з напрямків та стилю передвиборної активності, дійсно взяв з мера Харкова приклад того, як використовувати посадову діяльність для впливу на електорат. Окрім того, під час виборчого процесу він неодноразово використовував маніпулятивну технологію «хайпу» під час робочих заходів,  —  тобто, саме  того, що характерне для Кернеса.

Показовим став випадок на пленарному засіданні XХVІ сесії облради 15 жовтня, коли Кучер вступив у перепалку з заступником голови облради Володимиром Скоробагачем з приводу незадовільного забезпечення профільних медзакладів для боротьби з Covid-19. Перепалка супроводжувалася нецензурною лайкою як з одного, так і з іншого боків. Поштовхом до сварки став виступ депутата Дмитра Булаха та репліка на його підтримку з боку Скоробагача  відносно того, що в департаменті охорони здоров’я ХОДА немає керівника і царить хаос. А Кучер звинуватив їх у бездіяльності протягом 5-ти років та назвав трутнями. Після сесії губернатор, коментуючи ситуацію, сказав, що депутати займаються передвиборним хайпом, — так, ніби сам він цього не робить.

Протягом виборчого процесу піар-команда Кучера часто використовує посадову діяльність губернатора з орієнтиром на підвищення його привабливості як кандидата. У місцевих ЗМІ, «дружніх» до Кучера, на його іменному YouTube-каналі, Facebook-акаунті та сторінці, а також на сайті облдержадміністрації зустрічаються сюжети, які явно у позитивному ключі оцінюють окремі епізоди поточної роботи і підкреслюють патронажну функцію губернатора.

Особливо цим відзначається YouTube-канал Кучера. Характерні назви відеороликів із відповідним змістом складають переважну частину контенту: «Олекiй Кучер домiгся виділення коштiв на Краснопавлівське водосховище», «Виробничий гігант Південкабель отримав підтримку Олексія Кучера», «Олексій Кучер підтримав харківських медиків», «Олексій Кучер пообіцяв виділення коштів науковцям Харківщини» тощо. Характерно підкреслення особистих заслуг Кучера у найрізноманітніших напрямках діяльності та заходах: від боротьби з Covid-19, реалізації проекту «Велике будівництво» (який проводиться у всеукраїнському масштабі, ініційований Президентом і став засобом передвиборного піару для більшості Зе-кандидатів-високопосадовців) і відвідування харківських заводів з обіцянками вирішити їхні проблеми – до показу фільмів під відкритим небом у Кегичівці та особистим врученням дипломів, сертифікатів на отримання грошових винагород та подарунків вчителям – переможцям професійних конкурсів.

Протягом виборчого процесу і агітаційного періоду загальна ситуація виглядає так, що, за відсутності Геннадія Кернеса в місті, Олексій Кучер найбільш активно використовує висвітлення своєї поточної діяльності на посаді. З електоральної точки зору, важливо те, що він має найбільш ресурсну посаду в області як у плані кількості інфоприводів, так і доступу до розподілу бюджетних коштів.

«Зе-кандидати» – очільники райдержадміністрацій

Очільники райдержадміністрацій Харківщини, які балотуються у мери (Анатолій Рисцов – в Богодухові,  Павло Голодніков  – в Змійові, Олександр Кайдаш – в Краснограді), усі йдуть від «Слуги народу», що закономірно з огляду на їхню посаду. З початком виборчого процесу вони, як і Олексій Кучер, користувалися епізодами своєї поточної діяльності на посаді, як інфоприводами з метою підвищення популярності у виборців. Хоча, звичайно, у голів РДА організаційних та інформаційних ресурсів для цього набагато менше, ніж у очільника ХОДА.

Професійна діяльність Анатолія Рисцова, голови Богодухівської РДА, висвітлюється на офіційному сайті райдержадміністрації, а також – на сторінці кандидата у Facebook. З початку виборчого процесу на сайті РДА характерними є дописи, як Рисцов відвідує багатодітні сім’ї та будинки-інтернати, зустрічається з мешканцями мікрорайонів, «бере на контроль» ремонти дахів та інфраструктурних об’єктів, опікується покосом трави та підвозом учнів до школи, благоустроєм прибудинкових територій, неякісним водопостачанням, заміною водогонів, встановленням додаткових сміттєвих баків, відсутністю очисних споруд.

Типовими є повідомлення про зустрічі з працівниками тієї чи іншої галузі, привітання з їх професійними святами та нагородження кращих із них, а також привітання ветеранів та вручення подарунків. Окремим напрямком висвітлення стали інспектування об’єктів капітального ремонту. І дещо незвичним для чиновника такого високого рівня – моніторингове відвідування неблагополучних сімей для обстеження умов проживання дітей у них з роз’ясненням батькам необхідності вести здоровий спосіб життя і відповідальності за неналежне виконання батьківських обов’язків.

Павло Голодніков, чинний голова Зміївської РДА, під час виборчого процесу, слідуючи загальній тенденції, також використовує епізоди своєї професійної діяльності у якості інфо-приводів підвищення популярності серед виборців. Хоча варто зазначити, що сайт Зміївської РДА подібних повідомлень протягом виборчого процесу майже не містить (єдиний допис від 16 жовтня стосується передачі Голодніковим та двома іншими місцевими посадовцями нового службового автомобілю для Чемужівської амбулаторії).

А ось в особистому акаунті на Facebook та в новинній групі Зміївського району кандидат часто ділиться відеосюжетами зі своєю участю, створеними місцевим телеканалом «Zmiev25tv», а також дописами про поточну діяльність на посаді, які акцентують його особисту причетність до висвітлюваних подій. Тематика сюжетів типова для посадовця перед виборами: повідомлення про інспектування ремонтних та будівних робіт, виступи на урочистих і культурно-спортивних заходах, нагородження з нагоди професійних свят,  зустрічі з населенням з приводу комунальних проблем тощо.

Текстовий супровід цих відео відрізняється обережністю: участь Голоднікова хоча і акцентується, але характерних для багатьох інших кандидатів мовних зворотів на зразок «під патронатом», «за сприяння», як і надмірного пафосу, не спостерігається. А наприкінці сюжетів та дописів про ремонти та реконструкції, як правило, повідомляється, за рахунок бюджету якої громади району виконувались роботи, якою організацією-підрядником і які суми було витрачено. В цілому, хоча презентації діяльності Голоднікова на посаді часто використовуються під час передвиборної кампанії, але їх стиль виглядає досить стриманим.

Олександр Кайдаш, очільник Красноградської РДА, у своєму акаунті на Facebook передвиборної кампанії не веде. А сайт РДА містить дуже мало новин про його діяльність. Але ті повідомлення, які розміщені, написані з помітним підкресленням його патронажної функції. Так, у повідомленні від 21 вересня про святкування Дня міста, акцентовано, що «За ініціативи голови РДА Олександра Кайдаша зі святом красноградців вітали учасниці ансамблю барабанщиць», «на запрошення очільника району … до міста завітали і почесні гості».

Сторінка Красноградської РДА у Facebook більш інформаційно наповнена дописами про Кайдаша. А відеомайданчиком для кандидата виступає телерадіокомпанія Красноградщини «Центр». Ці інформ-ресурси поширюють сюжети, як Кайдаш контролює ремонти та будівництва об’єктів інфраструктури, відвідує несанкціоновані сміттєзвалища і висвітлює свої зусилля з їх ліквідації, бере участь у культурно-розважальних та урочистих заходах тощо. Втім, «монополії» Кайдаша на місцевій ТРК  не спостерігається, — тут широко висвітлюється діяльність й інших місцевих посадовців. А в цілому, контент, присвячений Кайдашеві, у Facebook, на місцевому телеканалі та на сайті РДА, помітно менш насичений, у порівнянні з кандидатами, зазначеними вище.

Діючі мери та голови районних рад

Тенденція використовувати в ході передвиборного процесу епізоди своєї посадової діяльності в якості інфо-приводів для підвищення електоральної підтримки в різній мірі характерна і для інших топ-посадовців, які балотуються в мери міст Харківщини: голів районних рад та діючих міських голів. Напрямки презентованої діяльності також схожі, а різниця – мабуть, тільки у кількості висвітлених епізодів та «оригінальності» деяких з них.

Іван Столбовий, Балаклійський міський голова, активно вісвітлює свою поточну діяльність в особистому Facebook-акаунті. В цій же соцмережі є група «Балаклійська міська рада», у якій також розміщуються дописи щодо його особистого патронування деяких міських заходів.

У Барвінковому одразу два топ-посадовця балотуються у мери міста: Олександр Бало (діючий мер) та Валентина Щолок (голова райради). Активності обох у Facebook не спостерігається – у них тут немає особистих акаунтів або сторінок. Сайт міськради також не містить передвиборних дописів про заслуги очільника міста. Лише на онлайн-порталі БарвінковеInfo розташовані 2 повідомлення з акцентом на особистій участі мера у нагородженнях з нагоди професійних свят. У них він згадується не одноосібно, а разом з головою райради.

В цілому, у місцевому інфо-просторі Валентині Щолок присвячено більше дописів, ніж меру. Вони розміщені на сайті райради, де пости з підкресленням її патронажної функції щодо різних заходів у районі зустрічаються досить часто. Але варто зазначити, що надмірним пієтетом щодо очільниці району вони не перенавантажені.

Електорально-орієнтованих повідомлень про Миколу Голуба, мера Богодухова (балотується від «Нашого краю») у інфо-просторі міста дуже мало, — лише на сайті міськради розміщено 2 дописи. Інший кандидат – посадовець Анатолій Рисцов (голова РДА, про якого ми писали вище) набагато помітніший у цьому плані.

Сайт Валківської міськради наповнений фото та дописами з поточної діяльності цього органу влади: у вересні переважали «звіти» зі святкування дня міста, а у  жовтні – активно висвітлюється діяльність з благоустрою: ремонти дорожнього покриття, кронування дерев, впорядкування території. Особиста причетність мера Валок Валерія Скрипніченка у дописах згадується нечасто, — хіба що в сюжетах про нагородження з нагоди свят, участі в урочистих заходах і в дописі про мотокрос (у якому висловлюється подяка особисто Скрипніченку за організацію заходу). Поряд зі Скрипніченком згадуються й інші особи та організації. Однак на фото, які супроводжують новинні репортажі, мер присутній в більшості випадків, — його патронаж акцентується візуальними засобами.

У Вовчанську два кандидати-посадовці претендують на посаду міського голови: діючий мер  Володимир Шевченко (від «Слуги народу») та голова райради Анатолій Степанець (від «ОПЗЖ»). З боку першого спостерігається набагато більша експлуатація висвітлення поточної діяльності на посаді у передвиборній кампанії, ніж у другого. Робить він це на своїй сторінці у Facebook, де протягом виборчого періоду часто постить дописи про проведення в місті ремонтних робіт інфраструктурних об’єктів та інших заходів, які здійснюються за рахунок бюджету (про що лише іноді повідомляється у дописах).

Так, 16 жовтня Шевченко розмістив пост про заміну обладнання ігрових майданчиків у дитсадку в рамках реалізації міні-проекту – переможця обласного конкурсу «Разом у майбутнє». Цей конкурс (спрямований на підтримку розвитку громад) проводиться в області уже декілька років, а реалізують проекти ініціативні групи, які їх розробили і виграли конкурс. Фінансуються проекти-переможці частково з обласного бюджету, шляхом перерахування цільової субвенції районним бюджетам та бюджетам  територіальних громад, і частково — за рахунок бюджетів самих громад (місцева влада може залучати й інші джерела, не заборонені законодавством).

На сайтах міськрад Харківщини часто зустрічаються дописи про привітання мерами переможців конкурсу «Разом у майбутнє» та успішну реалізацію ними проектів. Але в згадуваному пості Шевченка про привітання не йдеться, — допис виглядає так, ніби мер має безпосередню причетність до реалізації проекту. Інші пости про ремонти та реконструкції в місті написані в тому ж стилі.

Також в акаунті Шевченка розміщуються «пости подяки» від деяких громадян. Характерний пост від 15 жовтня, у якому дякують меру за відкриття тренажерного залу в місті, закликають голосувати за нього, а в кінці нелогічно зазначають, що це – не агітація і не політика.

У Змійові також два топ-посадовці балотуються у мери: згадуваний вже голова РДА Павло Голодніков та мер міста Петро Кучков. Перший балотується від «Слуги народу», другий – від «Блоку Кернеса-Успішний Харків!». У місцевому медіа-просторі експлуатацією поточної діяльності на посаді суттєво помітніший Голодніков. Саме йому присвячено більшість сюжетів на місцевому телеканалі. Навіть у відео з урочистостей на честь Дня партизанської слави фігурує голова РДА, а не мер, на відміну від аналогічних сюжетів у ЗМІ  інших міст Харківщини.

Але Петро Кучков також не уникає висвітлення поточної діяльності з очевидно передвиборною метою: у його Facebook-акаунті міститься декілька постів подібного роду. Ватро зазначити, що більшість з них – це «пости подяки» від громадян і навіть впливових «колег» по передвиборній боротьбі. Зокрема, часто подібного роду дописи розміщує в його акаунті Валерія Мураєва, яка балотується від «Блоку Кернеса» до Харківської облради та Чугуївської районної ради.

На сайті міськради Ізюму є багато новинних повідомлень, де фігурує мер міста Валерій Марченко і акцентується його патронаж та особиста причетність. Подібними сюжетами наповнений також контент Ізюмського телеканалу. Характерним на сайті міськради є допис від 9 жовтня, у якому йдеться про посвяту в юні художники у місцевій художній школі. Зазначається не лише особиста участь Марченка у заході і виступ з привітаннями, а й те, що навчатися у комфортних умовах діти тепер можуть завдяки капітальному ремонту, проведеному в школі, і докладно описується, які саме роботи було проведено. І окремий абзац присвячений подяці від батьків керівництву міста за комфортні умови, створені у школі.

Підкреслення зусиль місцевої влади зі створення «комфортних умов» та перелік, що саме було зроблено для тої чи іншої «цільової групи» часто зустрічається на сайті Ізюмської міськради у привітальних дописах від імені міського голови або новинах про урочисті заходи з нагоди професійних та інших свят, де він бере участь. Це спостерігається у привітанні від мера з Днем працівника освіти, у сюжеті про святкування Дня людей похилого віку тощо. А новина від 2 жовтня про засідання робочої групи з розробки стратегії міської громади закінчується докладним «нагадуванням» про ініціювання мером проекту «Сприяння розвитку соціальної інфраструктури» та переліком, що саме було і буде реконструйовано та відремонтовано в рамках проекту.

Для сайтів більшості інших міст таке не характерно, — «привітальні» дописи, зазвичай, не містять докладних переліків «заслуг» мерії, а описи нарад не супроводжуються «нагадуваннями» про ініціативи мера. А ось вручення подарунків міським головою з нагоди професійних свят, — характерний сюжет не тільки для новинної стрічки Ізюмської міськради, а й більшості інших на Харківщині.

Геннадію Мацегорі, діючому заступнику Куп’янського міського голови, кандидату у мери Купянська, присвячено не так багато новин на сайті міськради. Але деякі дописи щодо участі Мацегори в різних заходах з підкресленням його патронажу все ж присутні. Зокрема, у новині про урочистості до Дня вчителя від 1 жовтня, де він представляв міську владу і нагороджував кращих вчителів, зазначається, що «Подарунком від Геннадія Мацегори для усіх присутніх став концерт популярної у місті кавер-групи «kovshi». В інших випадках мова йшла про спортивні заходи «за підтримки» Мацегори.

У Facebook-акаунті кандидата також зустрічаються пости з підкресленням його особистого патронажу ремонтів міської ДЮСШ та лікарень, оновлення обладнання для шкіл. Зокрема, мова про це йде у пості від 11 жовтня, де Мацегора оголошує про своє балотування на виборах. Такі сюжети за участі кандидата також зустрічаються на інформаційному каналі Куп’янська, хоча, варто зауважити, що вони там не переважають.

На сайті Лозівської міськради дописи за темою патронажу мером міста Сергієм Зеленським заходів та процесів з поточної діяльності мерії зустрічаються епізодично і артикулюється його патронажна функція досить обережно. Приклад – допис  від 7 жовтня про забезпеченість хворих на цукровий діабет інсуліном в Лозовій. Хоча багато уваги в тексті приділено зусиллям мера з пошуку фінансування на цю потребу, також наводиться докладна інформація, яким чином здійснюється забезпечення інсуліном зараз (за рахунок обігових коштів КП «Лозівська муніципальна аптека»), наводяться конкретні розрахунки, окреслюються об’єктивні проблеми.

На сторінці кандидата у Facebook темі його причетності до робіт з ремонтів та реконструкцій в місті також присвячено декілька постів. Однак стиль повідомлень тут теж стриманий, наводиться інформація про бюджетні та спонсорські джерела фінансування.

Леонід Лазуренко, міський голова Люботина, в ракурсі патронажу робіт та проектів, які виконуються міськрадою і комунальними підприємствами, у новинах на сайті міськради представлений епізодично, а подача інформації – стримана. Один з прикладів – повідомлення від 18 вересня про те, що він «тримає на особистому контролі» реконструкцію дитсадка, яка проводиться в рамках всеукраїнського проекту Зе-команди «Велике будівництво». Лазуренко балотується від «Слуги народу», отже, як і інші кандидати-посадовці від цієї партії, використовує інформування про реалізацію цього проекту у своїй передвиборній кампанії.

У профілі Лазуренка на Facebook протягом передвиборного процесу, в основному, розміщували пости члени його передвиборної команди, які балотуються до органів місцевої влади від «Слуги народу». Заслуги Лазуренка в деяких випадках підкреслюються, але переважно пости присвячені зустрічам Зе-команди з виборцями, а мер згадується поряд з іншими кандидатами.

З боку Веніаміна Сітова, міського голови Мерефи, як на сайті міськради, так і в його особистому профілі у Facebook дописів з акцентом на його особистому патронуванні проектів та заходів в місті не виявлено. На сторінці Мереф’янської громади у Facebook містяться, в основному, офіційні повідомлення, а Сітов тут згадується лише в рамках виконання ним повноважень. Відсутністю агітаційної активності у соцмережах Сітов відрізняється від більшості інших кандидатів-посадовців, які балотуються від провладної партії «Слуга народу».

На сайті Первомайської міськради діяльності чинного мера Миколи Бакшеєва з підкресленням його патронажної функції присвячена низка публікацій-«звітів», розділених за сферами життєдіяльності міста (культура, енергетика, спорт, ЖКГ, освіта, медицина). Кожне таке повідомлення починається з тематичної цитати Бакшеєва, а в тексті докладно перелічується, що зроблено в місті. Варто відмітити, що у текстах вказуються джерела фінансування тих чи інших робіт. Подібні за тематикою відеосюжети складають питому вагу контенту місцевого телеканалу.

Олександр Брюханов, мер Південного, публікує дописи про свою передвиборну діяльність у Facebook-акаунті, де розміщуються, в тому числі, дописи з акцентуванням його патронажу робіт, які мерія виконувала в місті. Серед інших посадовців у цій тематиці його виділяє пост від 14 вересня, де він повідомляє, що «Президент України та губернатор області пообіцяли підтримати мене в будівництві молодіжного культурно-спортивно-розважального центру в м. Південне і дитячого садочку в пос. Буди». Далі Брюханов інформує, які ще проблеми громади планує вирішити, повторює тезу про підтримку його ініціатив «на всіх рівнях» і що, попри чутки, буде балотуватися у мери. Допис виглядає, як свого роду «потрійний патронаж», адже, окрім самого Брюханова, який представлений «опікуном» будівельних робіт, апелюється ще й до двох інших високопосадовців.

На сайті міськради Чугуєва діючий мер Галина Мінаєва протягом передвиборного процесу згадується у декількох новинних повідомленнях з приводу інспектування нею ремонтів міських доріг, патронування проекту розчистки русла Сіверського Дінця, підтримки ОСББ, виділення кабінетів для міських сімейних лікарів у районній поліклініці, «просування» на обласному рівні проекту модернізації освітлення міста тощо. Хоча подібні повідомлення досить чисельні, у більшості з них, поряд з підкресленням ролі Мінаєвої, вказуються бюджетні джерела фінансування. Facebook-сторінка очільниці Чугуєва створена нещодавно (12 жовтня), контенту тут небагато. Але вже міститься декілька «відеороликів подяки» меру та міськраді від директорів установ міста та окремих громадян. Помітно, що у передвиборний період, поряд з висвітленням патронажної фінкції Мінаєвої, часто згадується підтримка її ініціатив з боку губернатора Кучера та виділення на потреби міста коштів з обласного бюджету (на цьогорічних виборах Мінаєва балотується від «Слуги народу»).

Висновки

Напрямки поточної діяльності на посаді, які висвітлюються з підкресленням особистої причетності (патронажу) кандидата-посадовця, в усіх містах Харківщини майже тотожні. Це – участь в урочистостях, культурно-спортивних заходах, вручення нагород та подарунків представникам тієї чи іншої професії з нагоди свят, зустрічі з мешканцями з приводу комунальних проблем та процесу їх вирішення, інспектування ремонтів, будівництв та інших видів робіт, що проводяться в громаді, відвідування соціально незахищених та допомога їм тощо.

Ці види діяльності фінансуються з бюджету, а участь у них з організаційною, контролюючою або презентаційною функціями є прямим обов’язком, а не особистою заслугою кандидатів-посадовців. Використання епізодів професійної діяльності посадовця в агітаційному процесі, а, особливо, з наголосом на їх особистому патронажі, як мінімум, є архаїчним та недемократичним методом передвиборної боротьби. А місцеві бюджети у таких випадках de facto перетворюються на своєрідний додатковий ресурс для кандидатів-чиновників, що створює несправедливі конкурентні умови для інших кандидатів на посади.

Аналітичний центр «Обсерваторія демократії».

Матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Democratic Elections in Eastern Ukraine», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED).  Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».